Page 70 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 70

CRONICA  DE  FILM


        lucru i-a amintit de povestirea lui Bissell, pe care o ci-
        tise cu mult timp în urmă. Cu toate că titlul duce cu
        gândul atât la celebrul ghid de călătorie, cât și la o na-
        tură crudă, indiferentă, vitregia poveștii se reduce la
        relațiile interpersonale. Îndrăgostiți și veseli, Nica și
        Alex angajează un localnic care să îi ghideze prin
        frumusețea sălbatică a Caucazilor. Traseul este mai de-
        grabă unul de anduranță și nu unul care să le pună
        viața în pericol, peisajul răpitor și relația dintre ei nici
        că ar putea fi mai plină de drăgălășenii. Dar atunci
        când amenințarea apare de nicăieri, Alex nu este destul
        de bărbat să îi facă față (nu o să dau mai multe detalii,
        acestea ar răpi din intensitatea momentului). Sunt doar
        câteva secunde de ezitare, dacă nu ești atent le poți
        rata, dar de aici relația dintre ei se schimbă radical,
        partea a doua a filmului este o încercare de a aduna
        cioburile și a recompune ceva ce nu va fi niciodată la
        fel. Momentul de criză dintre cei doi este de altfel un
        punct crucial al credibilității filmului: unii spectatori
        îl pot considera un obstacol insurmontabil în viața de
        cuplu, pe când alții îl pot privi ca pe un eveniment lip-
        sit de importanță. Julia afirmă că este interesată de re-
        conciliere, de pașii timizi și haotici pe care îi face
        fiecare pentru restabili echilibrul, chiar daca acesta nu
        este atins în final.


               Ritmul filmului este lent, iar unele secvențe în
        care cei trei merg pe o potecă par uneori interminabile,
        în  spiritul  timpului  dilatat  perceput  adesea  de  un
        “hiker” pe traseu. Julia a fost de asemenea atentă să
        nu prindă prea mult cer în cadrele sale, justificând că
        nu dorea să le ofere personajelor ei un spațiu de eva-
        dare, ci îi voia prezenți în situație, constrânși de natură.
        Nica și Alex vorbesc puțin și în general banalități (el
        o învață pe ea să conjuge verbe în limba spaniolă sau
        discută despre lucruri practice de pe traseu), se cunosc
        prea bine pentru a se mai descoperi unul pe celălalt,
        relația lor se intuiește din gesturi. Ghidul este de ase-
        menea un om închis, cu o engleză aproximativă, care
        face glume lungi, la care cei doi râd din politețe. Dacă
        în prima parte a filmului comunicarea este nenecesară,
        în partea a doua ea devine dureros de neputincioasă.
        Alex și Nica aproape că nu mai găsesc drumul unul
        spre celălalt. Tot ce rămâne sunt sunetele cărora ci-
        neasta  ruso-americană  le  acordă  un  rol  covârșitor:
        pașii lor ritmici, sunetul ploii, “zgomotul fermoarului
        cortului, ca urletul unui animal în lumina lunii” (cri-
        ticul Carrie O’Grady, într-o recenzie la narațiunea lui
        Tom Bissell).                                                   fotografii: www.imdb.com

          66                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75