Page 69 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 69

Cristina Bâlea                               CRONICA  DE  FILM


                               The Loneliest Planet






            SUA - Germania 2011
            Regie: Julia Loktev
            Scenariu: Julia Loktev
            Imagine: Inti Briones
            Montaj: Michael Taylor
            Muzica: Richard Skelton
            Cu: Gael Garcia Bernal, Hani Fursten-
            berg, Bidzina Gujabidze


               Pe Julia Loktev am descoperit-o în 2007 la
        TIFF când nu am mai găsit bilete la unul din filmele
        din competiție și am ajuns la Cinema Victoria să ur-
        măresc o secțiune alternativă, dedicată filmelor despre
        atacuri teroriste. Ceea ce se întâmpla pe ecran în “Day
        night day night” (“Zi Noapte Zi Noapte”) a avut un
        impact așa de puternic asupra mea încât îmi amintesc
        și  locul  în  care  stăteam  în  sală  (la  etaj,  colțul  din
        dreapta, lângă o măsuță). Pe scurt, filmul urmărește
        presupusele ultime zile din viața unei tinere teroriste,
        care se angajează să fie eroina unui atac sinucigaș cu
        bombă în Times Square, dar o mică scăpare a proce-
        sului minuțios planificat îi dă peste cap sistemul de
        credințe. În filmele Juliei Loktev, un detaliu sau un
        gest este un “turning point” în sine, schimbând pentru
        totdeauna cursul evenimentelor. Poate părea formal,
        dar reflectă însăși concepția Juliei despre viață: “În
        film te aștepți ca lucrurile să aibă o construcție, un
        crescendo, ceea ce în viață unele lucruri nu au. Vin
        din senin și te dărâmă”. Pentru a face să funcționeze
        așa ceva pe ecran, ca detaliul respectiv să poată stră-
        luci, este nevoie de condiții speciale: o narațiune epu-
        rată, cu o atenție deosebită pentru durată și un dialog
        redus la minimum.


               “The loneliest planet” este povestea drumeției
        unui cuplu tânăr (Nica – Hani Furstenberg și Alex –
        Gael Garcia Bernal) de undeva din lumea civilizată
        (nu știm exact de unde) în Munții Georgiei, însoțiți de
        un ghid local (Dato). Scenariul are la bază narațiunea
        lui Tom Bissell, “Expensive Trips Nowhere” (inclusă
        în volumul “God lives in St. Petersburg”, netradus în
        limba română deocamdată), și experiența personală a
        Juliei, care spune într-un interviu că s-a despărțit de
        iubitul său în urma unei excursii în Georgia și acest



            REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42                                                                       65
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74