Page 7 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 7
PERSPECTIVE
tatea și efectul ascendent este obținut prin alinierea fe-
restrelor, dimensiunea acestora, ancadramentele atent
detaliate și prin tranziția dintre registre.
Perspectiva de detaliu a fațadei dezvăluie sute
de inscripții ale foștilor absolvenți, însemnate pe că-
rămizile liceului cu numele și anii de liceu. Mă gân-
deam uneori la poveștilor lor de viață de acum 100 de
ani. Abia așteptam să ajung și eu în clasa a XII-a să
îmi scriu numele pe o cărămidă. Nu știam atunci că
tocmai efemeritatea acestor ani și energia lor mă vor
face mereu să-mi fie dor de acest loc și să apreciez va-
loarea, pe măsură ce timpul a trecut.
La absolvire, noi, colegii de clasă ne-am dat
întâlnire special și ne-am scrijelit cu cheia numele pe
peretele exterior al clasei noastre. Ne-am făcut și un
“selfie” cu aparat clasic de fotografiat, deși nu folo-
seam cuvântul. Fiecare cărămidă a unui absolvent este
o poveste de viață. Cel puțin patru ani din viața fiecă-
rui unirist au loc în jurul acestei clădiri și fiecare poartă
amintiri unice, iubiri, dezamăgiri, reușite, bucurii.
Curți multiple & Parcul
Dispunerea clădirii permite formarea mai mul-
tor curți care creează ideea unei intimități și ne-a per-
mis să ne jucăm cu bulgări de zăpadă pe clase, să
La început, în ’97, aripa de la stradă încă nu
era renovată, iar la parter se aflau câteva clase tip am-
fiteatru, cu trepte din lemn care scârțâiau și sunau a
gol, din jumătate în jumătate de metru și bănci foarte
late dispuse pe câte o treaptă. Mirosea a vechi și a
lemn trecut prin timp. Ultima treaptă ajungea până
aproape de tavan și perspectiva de acolo era uimitoare.
Simțeam că e un loc special. După renovare abia
așteptam să merg iar în laboratorul-amfiteatru, dar nu
l-am mai găsit. A dispărut și a rămas doar într-o parte
a minții mele pe care o redescopăr când scriu acest
eseu. Amfiteatrul a devenit laborator de chimie. Nu
mai păstra aproape nimic din memoria mea și a locu-
lui, doar pereții și ferestrele.
Fațadele contribuie din plin la efectul de mo-
numentalitate. Acestea sunt împărțite în trei registre
principale – baza formată din parter și soclul care o
ancorează puternic în teritoriu, registrul median format
din etaj, despărțit printr-un brâu orizontal de parter și
acoperișul care se detașează printr-o cornișă amplă
care protejează profilatura albă.
De remarcat sunt și ancadramentele ferestrelor
din cărămidă care își schimbă așezarea și care vibrează
fațada. Inserția de alb, prin glafurile albe piatră, prin
cheile de boltă decorate ale arcadelor, prin brâul dintre
parter și etaj, respectiv și prin cel, care anunță cornișa
contribuie la plasticitatea și ritmul clădirii. Verticali-
REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56 5