Page 6 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 6
Fără a trece în revistă tot procesul de definire
al unui monument, rezum mai jos câteva dintre criterii
printr-o prismă personală, mai puțin instituționalizată.
Coerența planimetrică și structurală.
Monumentalitate l Simetrie l Proporții
La nivel de plan al clădirii, observăm că forma
este una simetrică, cu două aripi egale și sala de
festivități dispusă în centru. Planul se poate aproxima
cu litera E și geometria permite formarea mai multor
curți și accese care mereu m-au fascinat. Intrarea prin-
cipală este locul fotografiilor de final de promoție, se
află în legătură cu parcul. Intrarea profesorilor este
monumentală prin cele două coloane cu capitel de tip
“corintic” și fronton cu decorație aurie. Acest ansam-
blu mic, dar de efect, face o tranziție de la bază spre
cer și aduce aminte templele antice, evident la o
proporție mai redusă. Simbolic, este o mișcare ascen-
dentă din planul terestru către planul cerului și către
cultivarea cunoașterii în sfere mai înalte pe care o
oferă educația.
Proporția spațiilor mereu m-a impresionat: cla-
sele sunt înalte, cu ferestre mari, holuri cu lumină na-
turală prin care alergam și ne jucam nestingheriți. La
un moment dat am urmat cursuri de dans și am
desfășurat ora pe holul de la etaj, deasupra cancelariei,
deoarece era suficient de mare ca să formăm cercul
Perspectiva arhitectului. pentru valsul vienez. M-am simțit ca într-un basm.
Ce face o clădire monument? Clasificare
Clădirea actuală a fost construită în perioada
1880-1890, de arhitectul Constantin Băicoianu care a
fost și diriginte de șantier al Ateneului Român. Mai
există două clădiri identice realizate după planurile
aceluiași arhitect, Liceul Roman Vodă din Roman, res-
pectiv, liceul Bălcescu din Pitești. Finalizarea clădirii
actuale coincide cu startul reorganizării
învățământului românesc inițiat de Spiru Haret, mate-
matician și astronom, care înființează inclusiv Școala
normală de arhitectură și Comisia monumentelor isto-
rice în 1904.
Conform Ministerului Culturii, clădirea este
identificată prin VN-II-m-B-06404, unde VN –indică
județul, II – tip monument – arhitectură, m – monu-
ment, B – monument reprezentativ pentru patrimoniul
cultural local (clasificare în funcție de importanță),
06404 – număr unic.
Pentru ca o clădire să fie declarată monument
sunt multiple criterii și perspective analizate. Pe scurt,
pentru categoria B de monumente, cum este cazul clă-
dirii liceului “Unirea” este necesar să îndeplinească si-
ESEU cum ar fi valori culturale, valori de utilizare contem-
multan minimum trei criterii cantitative și calitative
porană, autenticitate, care la rândul lor au mai multe
clasificări (Fielden Sir Bernard, Jokilehto, Jukka, Ma-
nagement Guidelines for World Heritage Sites, Roma
1993).
4 REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56