Page 6 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 6

Fără a trece în revistă tot procesul de definire
                                                              al unui monument, rezum mai jos câteva dintre criterii
                                                              printr-o prismă personală, mai puțin instituționalizată.

                                                                     Coerența planimetrică și structurală.
                                                                     Monumentalitate l Simetrie l Proporții


                                                                     La nivel de plan al clădirii, observăm că forma
                                                              este  una  simetrică,  cu  două  aripi  egale  și  sala  de
                                                              festivități dispusă în centru. Planul se poate aproxima
                                                              cu litera E și geometria permite formarea mai multor
                                                              curți și accese care mereu m-au fascinat. Intrarea prin-
                                                              cipală este locul fotografiilor de final de promoție, se
                                                              află în legătură cu parcul. Intrarea profesorilor este
                                                              monumentală prin cele două coloane cu capitel de tip
                                                              “corintic” și fronton cu decorație aurie. Acest ansam-
                                                              blu mic, dar de efect, face o tranziție de la bază spre
                                                              cer  și  aduce  aminte  templele  antice,  evident  la  o
                                                              proporție mai redusă. Simbolic, este o mișcare ascen-
                                                              dentă din planul terestru către planul cerului și către
                                                              cultivarea cunoașterii în sfere mai înalte pe care o
                                                              oferă educația.
                                                                     Proporția spațiilor mereu m-a impresionat: cla-
                                                              sele sunt înalte, cu ferestre mari, holuri cu lumină na-
                                                              turală prin care alergam și ne jucam nestingheriți. La
                                                              un  moment  dat  am  urmat  cursuri  de  dans  și  am
                                                              desfășurat ora pe holul de la etaj, deasupra cancelariei,
                                                              deoarece era suficient de mare ca să formăm cercul
               Perspectiva arhitectului.                      pentru valsul vienez. M-am simțit ca într-un basm.
               Ce face o clădire monument? Clasificare

               Clădirea actuală a fost construită în perioada
        1880-1890, de arhitectul Constantin Băicoianu care a
        fost și diriginte de șantier al Ateneului Român. Mai
        există două clădiri identice realizate după planurile
        aceluiași arhitect, Liceul Roman Vodă din Roman, res-
        pectiv, liceul Bălcescu din Pitești. Finalizarea clădirii
        actuale    coincide    cu    startul   reorganizării
        învățământului românesc inițiat de Spiru Haret, mate-
        matician și astronom, care înființează inclusiv Școala
        normală de arhitectură și Comisia monumentelor isto-
        rice în 1904.
               Conform Ministerului Culturii, clădirea este
        identificată prin VN-II-m-B-06404, unde VN –indică
        județul, II – tip monument – arhitectură, m – monu-
        ment, B – monument reprezentativ pentru patrimoniul
        cultural local (clasificare în funcție de importanță),
        06404 – număr unic.
               Pentru ca o clădire să fie declarată monument
        sunt multiple criterii și perspective analizate. Pe scurt,
        pentru categoria B de monumente, cum este cazul clă-
        dirii liceului “Unirea” este necesar să îndeplinească si-
     ESEU  cum ar fi valori culturale, valori de utilizare contem-
        multan minimum trei criterii cantitative și calitative

        porană, autenticitate, care la rândul lor au mai multe
        clasificări (Fielden Sir Bernard, Jokilehto, Jukka, Ma-
        nagement Guidelines for World Heritage Sites, Roma
        1993).
           4                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11