Page 86 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 86

DEBUT
        extraordinară, chiar dacă avusese o mică obsesie pen- iar cererile se dovedeau a fi multe și peste poate de
        tru curățenie. Fiica ei învățase din această „obsesie pretențioase. Nu se împăca sub nicio formă cu infor-
        constructivă” și nu regreta nimic din toate acele lucruri matica. Profesorul, un tip bondoc, cu un început de
        mărunte care însumau ființa mamei. Învățase să spele, chelie, nu era deloc pe placul ei. Nu se înțeleseseră
        să calce, să gătească, să orânduiască gospodăria, fără încă de la început, nu știa din ce motiv. Gândea că și
        ca acest lucru să-i îngreuneze copilăria. Unii oameni în spatele acestei firi dezagreabile se află un suflet bun,
        nu pot înțelege că și obligațiile pot fi bucurii; așa fu- dar nu avea curiozitatea să cunoască. Se pregătea pen-
        seseră pentru ea.                                     tru olimpiada de limba și literatura română și, conco-
               Avusese o copilărie frumoasă. Acolo, pe dealul mitent, să intre la facultatea de matematică din Cluj.
        bisericii, în grădina bunicii și-n pădurea cu povești a Două preocupări opuse s-ar spune, dar nimeni nu știe
        Odobeștiului. Avusese. Mama murise de cancer, așa ce minunăție nasc aceste două materii. Se pregătea sin-
        cum murise și bunica, așa cum murise și străbunicul, gură la matematică încurajată de domnul profesor de
        așa cum, într-un final, murise și tatăl și așa cum, poate, la clasă. Oricum nu avea cum să procedeze altfel, în-
        avea să moară și ea. Era singură. Se mutase în casa bu- trucât pensia de urmaș nu acoperea decât unele dintre
        nicii, dar acolo nu avea condițiile necesare unui trai cheltuielile lunare necesare. Româna o învăța din pa-
        decent, dar ce conta?! Își amintea acum că tatăl și siune, o pasiune născută brusc, dintr-o întâlnire. Asta
        mama obișnuiau să se contrazică în legătură cu repa- este lumea adolescentei în care a pătruns: un univers
        rarea acelei case. Tatăl insista, mama se plângea că nu singur, retras, ascuns în cărți. Oamenii mari cred că
        aveau bani. Așa era. În consecință, nu au mai reparat adolescenții care au probleme sunt doar cei care lip-
        casa. Ei îi părea rău. Poate că și lor. Singurătatea unui sesc de la școală, au un comportament violent și ajung
        adolescent  este  înșelătoare  pentru  că  nu-ți  poți  da în  posesia  unor  substanțe  interzise,  dar  există  și
        seama din exterior ce înseamnă pentru el să fie singur. „adolescenți cuminți” ale căror probleme nu prezintă
        Poate fi singur în sine, înconjurat de prieteni sau în în- interes sau nu sunt cunoscute. Din fericire, sunt unii
        tregul univers. Ea știa; singurătatea era a doua sa na- adulți care reușesc să priceapă, iar implicarea lor poate
        tură, dar acest vis o făcuse să uite pentru o clipă. Se aduce o rază de soare în aceste vieți solitare.
        simțise plină de o prezență străină și binefăcătoare. Își
        amintise, totodată, de tata.                                                  III
               La școală nu spusese nimănui de această tra-   - Copile, tu ai ceva și nu vrei să-mi spui!
        gedie, pentru că nu voia să fie privită altfel, să i se Dirigintele o privea pătrunzător cu acea sclipire du-
        plângă de milă. Plângea și singură. Era în clasa a 9-a, ioasă pe care ea o îndrăgise întotdeauna.
                                                              - Domnule diriginte, oftă ea, evitând să-l privească în
                                                              ochi. Nu voia să plângă.
                                                              - Nu. Lasă. Îmi vei spune tu... atunci când vei fi pre-
                                                              gătită.
                                                                     Ea zâmbi recunoscătoare. Dânsul înțelegea.
                                                              Parcă  îi  citise  întotdeauna  gândurile.  Era  ciudată
                                                              aceasta telepatie, dar se bucura de existența ei. Își
                                                              iubea foarte mult dirigintele, mai ales acum când îi ră-
                                                              măsese singurul tată. Îl cunoștea însă la fel de milos
                                                              ca ceilalți și nu voia să-i spună adevărul. Faptul că el
                                                              observase că ceva nu este în regulă demonstra că nu
                                                              este indiferent la nevoile celorlalți, dar nu insista să
                                                              afle, aștepta. Viața școlară era tot ce-i rămăsese și lupta
                                                              pentru ca notele ei să rămână la fel de mari, chiar dacă
                                                              nu  mai  avea  pe  cine  să  bucure  cu  ele.  În  pofida
                                                              greutăților  prin  care  trecuse  în  ultima  vreme,  nu
                                                              renunțase încă la obiceiurile ei intelectuale. Pleca dis-
                                                              de-dimineață și lucra la bibliotecă până când începeau
                                                              orele de curs. Chiar dacă nu o deranja nimeni acasă,
                                                              prefera să lucreze la bibliotecă pentru că liniștea sălii
                                                              de lectură nu îi dădea impresia că este singură, iar gân-
                                                              durile aveau ecou. Lucra necontenit: noapte, zi, nu
                                                              conta! Simțea că această olimpiadă este singurul ei
                                                              scop, că va rămâne fără rost când totul se va termina.
                                                              Fără să-și dea seama cum, a intrat în ultimele două
                                                              săptămâni înainte de olimpiadă. Erau zile când lucra
                                                              la bibliotecă din primul moment al deschiderii până
                                                              când bibliotecara îi spunea, zâmbind, că biblioteca se
                                                              închide în cinci minute. Viața ei era un haos, o dezor-
                                                              dine care-i dăuna psihic și fizic, fără să includă băuturi
                                                              alcoolice, violență sau cluburi. Atunci când dormea,
                                                              foarte puțin de altfel, visa. Nu-și amintea niciodată
          82        grafica: Teodora Mirică                      REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91