Page 125 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 125

In Memoriam: Gheorghe MOLDOVEANU





               Profesorul univ. dr. Gheorghe
        C.  Moldoveanu  (promoția  1952-
        1955) va rămâne în istoria Colegiului
        Național „Unirea” drept unul dintre
        cei mai de seamă uniriști, iar în viața
        „Revistei noastre” drept unul dintre
        cei  mai  înflăcărați  admiratori  și
        susținători ai săi.

               Om al învățământului româ-
        nesc dedicat valorilor perene ale pa-
        triotismului, devotamentului pentru
        cauza educării a generații și generații
        de români în respect pentru limba
        română și istoria noastră, Gheorghe
        Moldoveanu  a  crescut  intelectual
        prin osârdia unor străluciți profesori
        de la „Unirea”, educați la rândul lor
        de minunații dascăli ai României in-
        terbelice și antebelice. Era fascinat
        de succesul magiștrilor săi, văzând că taina acestuia  mână contemporană (fonetică-fonologie, ortografie,
        era faptul că ei „se simțeau legați de antecesori și de  lexicologie) şi Dialectologie ale Universității „Ștefan
        contemporani, iar, prin aceștia, de succesori” („Unirea  cel Mare” din Suceava. Acestor cursuri li s-au adăugat
        150”).  Responsabilitatea  față  de  contemporani  pe  apoi și altele: Istoria limbii române, Toponimie româ-
        care o aveau magiștrii săi este printre valorile pe care  nească, Antroponimie românească, Evoluția ortogra-
        le  situa  la  rang  de  frunte,  așa  cum  transpare  din  fiei române, întregind formația de filolog a acestui
        notațiile  pe  care  le-a  făcut  în  volumul  aniversar  strălucit reprezentant al spiritului unirist.
        menționat mai sus și cum transpărea din activitatea
        sa intelectuală și didactică, ce a străbătut toate eta-      Cuvintele pe care ni le-a transmis nouă, celor
        pele până la aceea de titular al catedrei de Limba ro-  de la „Revista noastră”, într-un moment de cumpănă
                                                              vor răsuna mult timp în sufletele noastre: „Cine, bul-
                                                              versat de nereușitele noastre politice, propovăduiește
                                                              neîncrederea în tineri, în cei care mîine vor conduce
                                                              destinele țării, neîncrederea în școală, răspunzătoare
                                                              de pregătirea acestora, să frunzărească măcar „Re-
                                                              vista noastră” și se va convinge de confundarea pla-
                                                              nurilor. De aceea cred că mulțumirile mele sînt prea
                                                              puțin pentru ce reușesc mai tinerii mei colegi de brea-
                                                              slă să facă. Orientarea echilibrată, cultivînd încrede-
                                                              rea în progres și în nevoia de schimbare, în mutații,
                                                              mai mult sau mai puțin bruște, (...), articulată pe cul-
                                                              tivarea valorilor, de azi și de mai înainte, asigură con-
                                                              tinuitatea proceselor educației, încrederea în școală,
                                                              în menirea ei. Astfel de reușite mă determină să cred
                                                              că școala e pe mîini bune, în ciuda vicisitudinilor cu
                                                              care au de luptat slujitorii ei. Fă, Doamne, să le rămînă
                                                              întreg curajul de a-și duce treaba pînă la capăt!”


                                                                     Drum bun în lumină, domnule Profesor!







                                                                         prof. Daniela Plăiașu


            REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                                                                       121
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130