Page 28 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 28

ESEU                              torul vrea să iasă din logica uciderii. Un exemplu pen-
                                                              tru a înțelege că puterea morală a ciobănașului „trece
                                                              slaba-ne măsură” (cum ar zice Grigore Alexandrescu)
                                                              este modul cum indienii în secolul al XX-lea au reușit
                                                              să-și câștige independența de sub britanici întinzându-
                                                              se calmi mii și mii de oameni pe carosabil și lăsându-
                                                              se călcați de tancuri până când englezii au înțeles că
                                                              este inacceptabil să mai subjuge acest popor care are
                                                              un ascendent moral imbatabil: ei nu sunt ucigașii, ei
                                                              sunt victimele inocente. E o moarte-lecție.
                                                                     Tot  în  „Dicționarul  de  simboluri”  aflăm  că
                                                              „Păstorul simbolizează veghea; funcția sa presupune
                                                              exercitarea constantă a vigilenței” (p.48, vol. al II-lea)
                                                                     Păstorul este legat de ideea de trecere, contem-
                                                              plare, așadar apărând „ca un înțelept a cărui acțiune se
                                                              sprijină pe contemplare și viziune interioară.” (ibid.)
                                                                     Petru Ursache, în excelentul său volum, com-
                                                              para simbolul ciobanului mioritic cu cel al păstorului-
                                                              zeu din literatura Orientului antic – Dumuzi-Tammuz
                                                              - („păstorul turmelor de stele”, cum este numit în tex-
                                                              tele de pe „Tăblițele de argilă”), cu zei egipteni și ai
                                                              Greciei antice care reprezentau „principii și profesiuni
                                                              [sublinierea autorului] înainte de toate, nu biografii in-
                                                              dividualizate” (op. cit. P. 12).
                                                                     În „Monastirea Argeșului” locul de pomenire
                                                              al incomparabilei în frumusețe mănăstiri a lui Negru-
                                                              vodă  este  descoperit  de  „un  ciobănaș/Din  fluier
                                                              doinaș.” Toate aceste confluențe vorbesc de o lume
                                                              străveche în care păstorul și păstoritul aveau o valență
                                                              sacră recunoscută de comunități foarte diverse, de pe
                                                              un spațiu foarte larg, dar și de generalizarea simbolică
                grafica: Mălina Țigăreanu                     a destinului ciobănașului, în care, cel puțin de la pu-
                                                              blicarea „Poeziilor poporale” în 1852 de V. Alecsandri,
        damentale ale inițierii derivă și logica sintezei de tip ne  vedem  cu  toții,  ca  purtători  ai  unei  străvechi
        metaforic, alegoric, a nucleului de semnificații al tu- spiritualități. 1500 de variante ale operei nu pot să nu
        turor variantelor „Mioriței”: moartea-nuntă, combina-  vorbească despre imensul rol moral, educativ și reli-
        rea celui de-al doilea și celui de-a treilea stadiu al  gios pe care această operă folclorică l-a avut de-a lun-
        cunoașterii în mentalitatea arhaică. Repetarea cifrei gul  mileniilor  în  comunitățile  țărănești,  al  căror
        trei de trei ori poate fi o avertizare asupra ieșirii din  testament pentru noi este „Miorița”.
        matcă a lucrurilor, legătura cu motivul oiței năzdră-        Intriga baladei, în scurta ei parte epică este una
        vane și al neliniștii ei, secvență în care apare ca un lait-  pe care noi o citim, sub influența literaturii profane,
        motiv acest număr fatidic „De trei zile-ncoace/Gura   ca pe un complot criminal: doi oieri vor să-l ucidă pe
        nu-ți mai tace.”                                      al treilea pentru a-și însuși averea acestuia. Moartea
               În basmele românești acest număr este legat de  ciobănașului nenuntit este la netimp, iese din ordine.
        destinul excepțional (a treia fată de împărat va fi aleasa  Mai mult, el este anunțat că este plănuită de doi păstori
        lui Făt-Frumos, doar al treilea fecior va reuși să ajungă  ca și el, de altfel singurii oameni care împart cu el la
        pe tărâmul zmeilor sau să-l înfrângă pe împăratul de- acel moment al transhumanței „gura de rai”.
        ghizat  în  urs  („Povestea  lui  Harap  –  Alb”)  etc.      În  „Etnologia  juridică”  (Ed.  Academiei,
        Ciobănașul moldovean nu este destinat nici eroismului  București, 1970) a lui Romulus Vulcănescu sunt des-
        armelor (precum Făt-Frumos), nici celui al tăriei de  crise  foarte  multe  reguli  privitoare  la  austeritatea
        caracter, al răbdării și încrederii în bunul simț, oricâți breslei  ciobănești.  În  special  regulile  morale,  de
        monștri i-ar scoate „cuvântul din poveste” în cale (pre-  „curățenie” trupească și sufletească sunt foarte stricte,
        cum Harap-Alb). Redundanța cifrei destinului este cu ca și pedepsele riscate de cel ce nu le respectă. Crima,
        un tâlc special, cum specială și unică este linia melo- și mai ales cea între cei ce împărtășesc tovărășia de
        dică a „Mioriței” între toate baladele românilor, el este  breaslă, este aici de neconceput și atunci ciobănașul
        destinat eroismului moral, cea mai grea încercare, pe nu poate decripta „spusele” mioarei decât în logica sa-
        care rar muritor este ales s-o treacă astfel.         crificială, pentru un sens superior al existenței.
               Cu privire la acest aspect, este de înțeles, până     Cei doi ciobani se comportă asemenea tinerilor
        la urmă, tocmai prin excepționala postură a celui ce  care în vechile civilizații se așezau sub semnul zoo-
        acceptă senin o moarte violentă, că mulți nu pot vedea  morfismului lycantrop și-și atacau comunitatea ca pră-
        decât fatalismul celui lipsit de simț eroic în această ne-  dători.  Motivația  omorului  este  clar  materială,  cel
        gare a soluției violente. E totuși ușor de văzut că păs-  puțin la primul nivel: „Că-i mai ortoman/Ș-are oi mai
          26                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33