Page 119 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 119

CALENDAR  UNIRIST                                      Ce zic elevii participanți la proiect? Adică,
                                                              niște autori de roman în clasa a zecea!!! «Trebuie să
               La Focșani, una dintre clasele a X-a [din anul  ne urmăm visurile, pentru că, dacă eşti în stare să mun-
        școlar trecut] din Colegiul Național “Unirea” o are   ceşti cu pasiune arzătoare, se pot întâmpla lucruri chiar
        profă  de  Limba  și  Literatura  Română  pe  Daniela  mai frumoase decât te-ai fi aşteptat.» Larisa Elena
        Plăiașu. Știu, n-ai auzit niciodată de ea. Nici eu. Dar  Simion. E wow! din partea unui copil de 16-17 ani,
        Daniela Plăiașu, despre care nici măcar ce vârstă are  nu?”
        nu știu, s-a gândit la un atelier de creație pentru elevii   Așa cum doamna profesoară Ileana Croitoru
        săi. Nu pentru că primea niște bani în plus. Nu pentru  de la liceul teoretic “Mihail Kogălniceanu” din Vaslui
        că avea cea mai tare clasă din școală. Nu pentru că o  ne informa la festivitatea de lansare a romanului, car-
        obligase cineva. Pentru că I-A PLĂCUT! Și-a răspuns   tea a fost citită și dezbătută de câțiva elevi de-ai dum-
        la acea întrebare de care vorbeam aici: «Ce-mi doresc  neaei încă dinainte de lansare. Câțiva dintre aceștia
        cu adevărat?». Nu «cât e de greu să-mi îndeplinesc    ne-au trimis, prin intermediul doamnei lor profesoare,
        dorința?».                                            câteva materiale referitoare la roman. Astfel, aflăm de
               «Ce-ar fi să scriem un roman?» La această în-  la Vladiana Vizureanu că „din acest roman am învățat
        trebare, cei mai mulți dintre noi, dacă ne-am pune-o,  că, dacă te lași cuprins de tristețe, precum John Brown,
        am găsi o mie de răspunsuri și argumente pentru care  ajungi să faci rău celor din jur prin fapte josnice. Însă
        nu putem, nu merită să o facem. E greu.               dacă nu îți pierzi speranța și încerci să fii un om bun
               Însă elevii ăia de clasa a zecea, așa cum i-a  la suflet și milostiv, precum David, toate situațiile se
        adunat pe ei viața întâmplător la un loc, s-au împărțit  vor întoarce în favoarea ta și vei trece cu ușurință de
        în grupe de lucru, au făcut un așa zis «brain storming»  greutățile  întâmpinate.  Este  un  roman  care  ne  în-
        (în varianta adulților – «o băută constructivă») și au  deamnă să ne depășim condiția, să învățăm din greșeli
        venit cu idei. Nu există idei corecte și idei greșite pe  și în fiecare zi să adăugam un progres sufletesc pe lista
        lumea asta. Doar idei potrivite ori mai puțin potrivite  vieții.” Gabriela Ungureanu, de la același liceu, ne pre-
        pentru situația dată. Și 30 de elevi, care crezi că erau  zintă în recenzia sa numită „Nu mă lăsa să știu (lasă-
        ei toți super talentați la Română?, s-au apucat să im-  mă  să  citesc)”  cum  romanul  „de  acțiune,  cu  un
        agineze personaje, să le voteze, să le pună cap la cap,  puternic conținut psihologic, acaparează atenția citi-
        coordonați de o profesoară încântată de munca ei, fă-  torului încă din primele pagini, prin intrigă și suspans.
        cută cu pasiune, moca și cu încredere. După spusele   Acesta prezintă povestea unui tânăr de 16 ani (vârsta
        celor implicați, s-a creat «un creier global». A lipsit  autorilor) care încearcă să înțeleagă cum a ajuns să
        concurența prost înțeleasă. Nu s-a stimulat: «cine scrie  străbată străzile New York-ului de unul singur, plin de
        cel mai mult apare primul pe copertă». Care ar fi be-  nevoi. Această singurătate şi amintirile unei vieţi fa-
        neficiul real din așa ceva? Niciunul.                 miliale încheiate de la o vârstă fragedă îi induc o stare
               Daniela Plăiașu, cea care a coordonat proiectul  de nevroză. (…)Narațiunea evoluează și David, ca
        literar în sine, afirmă simplu: «Am avut şansa de a mă  personaj, începe să-și înțeleagă propriul scop. Începe
        întâlni cu nişte copii destul de disciplinaţi, care au stat  să cerceteze și află... («Dar, bravi cititori, voi ce-o să
        foarte răbdători să votăm toate datele esenţiale ale  mai faceți dacă vă spun tot»). Epilogul este creat din
        personajelor, coordonatele spaţio-temporare, acţiunea  perspectiva lui John Brown după ce este...(completare
        în foarte mare parte, şi au notat cu grijă tot ceea ce am  după lectura fiecăruia). Deși David este un personaj
        votat. Aşa a ieşit o aventură foarte frumoasă a scrisu-  complex, cu o viață interioară profundă și interesantă
        lui, care ne-a cuprins pe toţi!». Recitiți, vă rog! «Cu  din punct de vedere psihologic, John Brown [unul din-
        niște elevi DESTUL de disciplinați.» Nu «perfecți»,   tre personajele principale] trebuie examinat la fel de
        nu așa cum pretindem celor din jurul nostru să fie în  minuțios.”
        relația cu noi. Ci «DESTUL DE, SUFICIENT DE».                Un foarte important “feedback” primit de ro-
        Fii un părinte suficient de bun, un coleg suficient de  manul “Nu mă lăsa să știu” este recenzia domnului
        bun, un prieten suficient de bun! Suficient înseamnă  profesor de limba română de la Colegiul Național
        de ajuns, nu? Perfecțiunea nu există. Doar natura e   „Sfântul Sava”, din București, Adrian Costache. Ac-
        perfectă.                                             tuala clasa a XI-a F mulțumește pe această cale stima-


























         116                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124