Page 119 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 119
CALENDAR UNIRIST Ce zic elevii participanți la proiect? Adică,
niște autori de roman în clasa a zecea!!! «Trebuie să
La Focșani, una dintre clasele a X-a [din anul ne urmăm visurile, pentru că, dacă eşti în stare să mun-
școlar trecut] din Colegiul Național “Unirea” o are ceşti cu pasiune arzătoare, se pot întâmpla lucruri chiar
profă de Limba și Literatura Română pe Daniela mai frumoase decât te-ai fi aşteptat.» Larisa Elena
Plăiașu. Știu, n-ai auzit niciodată de ea. Nici eu. Dar Simion. E wow! din partea unui copil de 16-17 ani,
Daniela Plăiașu, despre care nici măcar ce vârstă are nu?”
nu știu, s-a gândit la un atelier de creație pentru elevii Așa cum doamna profesoară Ileana Croitoru
săi. Nu pentru că primea niște bani în plus. Nu pentru de la liceul teoretic “Mihail Kogălniceanu” din Vaslui
că avea cea mai tare clasă din școală. Nu pentru că o ne informa la festivitatea de lansare a romanului, car-
obligase cineva. Pentru că I-A PLĂCUT! Și-a răspuns tea a fost citită și dezbătută de câțiva elevi de-ai dum-
la acea întrebare de care vorbeam aici: «Ce-mi doresc neaei încă dinainte de lansare. Câțiva dintre aceștia
cu adevărat?». Nu «cât e de greu să-mi îndeplinesc ne-au trimis, prin intermediul doamnei lor profesoare,
dorința?». câteva materiale referitoare la roman. Astfel, aflăm de
«Ce-ar fi să scriem un roman?» La această în- la Vladiana Vizureanu că „din acest roman am învățat
trebare, cei mai mulți dintre noi, dacă ne-am pune-o, că, dacă te lași cuprins de tristețe, precum John Brown,
am găsi o mie de răspunsuri și argumente pentru care ajungi să faci rău celor din jur prin fapte josnice. Însă
nu putem, nu merită să o facem. E greu. dacă nu îți pierzi speranța și încerci să fii un om bun
Însă elevii ăia de clasa a zecea, așa cum i-a la suflet și milostiv, precum David, toate situațiile se
adunat pe ei viața întâmplător la un loc, s-au împărțit vor întoarce în favoarea ta și vei trece cu ușurință de
în grupe de lucru, au făcut un așa zis «brain storming» greutățile întâmpinate. Este un roman care ne în-
(în varianta adulților – «o băută constructivă») și au deamnă să ne depășim condiția, să învățăm din greșeli
venit cu idei. Nu există idei corecte și idei greșite pe și în fiecare zi să adăugam un progres sufletesc pe lista
lumea asta. Doar idei potrivite ori mai puțin potrivite vieții.” Gabriela Ungureanu, de la același liceu, ne pre-
pentru situația dată. Și 30 de elevi, care crezi că erau zintă în recenzia sa numită „Nu mă lăsa să știu (lasă-
ei toți super talentați la Română?, s-au apucat să im- mă să citesc)” cum romanul „de acțiune, cu un
agineze personaje, să le voteze, să le pună cap la cap, puternic conținut psihologic, acaparează atenția citi-
coordonați de o profesoară încântată de munca ei, fă- torului încă din primele pagini, prin intrigă și suspans.
cută cu pasiune, moca și cu încredere. După spusele Acesta prezintă povestea unui tânăr de 16 ani (vârsta
celor implicați, s-a creat «un creier global». A lipsit autorilor) care încearcă să înțeleagă cum a ajuns să
concurența prost înțeleasă. Nu s-a stimulat: «cine scrie străbată străzile New York-ului de unul singur, plin de
cel mai mult apare primul pe copertă». Care ar fi be- nevoi. Această singurătate şi amintirile unei vieţi fa-
neficiul real din așa ceva? Niciunul. miliale încheiate de la o vârstă fragedă îi induc o stare
Daniela Plăiașu, cea care a coordonat proiectul de nevroză. (…)Narațiunea evoluează și David, ca
literar în sine, afirmă simplu: «Am avut şansa de a mă personaj, începe să-și înțeleagă propriul scop. Începe
întâlni cu nişte copii destul de disciplinaţi, care au stat să cerceteze și află... («Dar, bravi cititori, voi ce-o să
foarte răbdători să votăm toate datele esenţiale ale mai faceți dacă vă spun tot»). Epilogul este creat din
personajelor, coordonatele spaţio-temporare, acţiunea perspectiva lui John Brown după ce este...(completare
în foarte mare parte, şi au notat cu grijă tot ceea ce am după lectura fiecăruia). Deși David este un personaj
votat. Aşa a ieşit o aventură foarte frumoasă a scrisu- complex, cu o viață interioară profundă și interesantă
lui, care ne-a cuprins pe toţi!». Recitiți, vă rog! «Cu din punct de vedere psihologic, John Brown [unul din-
niște elevi DESTUL de disciplinați.» Nu «perfecți», tre personajele principale] trebuie examinat la fel de
nu așa cum pretindem celor din jurul nostru să fie în minuțios.”
relația cu noi. Ci «DESTUL DE, SUFICIENT DE». Un foarte important “feedback” primit de ro-
Fii un părinte suficient de bun, un coleg suficient de manul “Nu mă lăsa să știu” este recenzia domnului
bun, un prieten suficient de bun! Suficient înseamnă profesor de limba română de la Colegiul Național
de ajuns, nu? Perfecțiunea nu există. Doar natura e „Sfântul Sava”, din București, Adrian Costache. Ac-
perfectă. tuala clasa a XI-a F mulțumește pe această cale stima-
116 REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44