Page 117 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 117

CALENDAR  UNIRIST

        aceste persoane au rămas până la sfârșit ca un grup
        compact de scriitori, partea responsabilă cu redarea ar-
        tistică a acțiunii decisă de creierul global al clasei
        noastre, mod prin care s-a alcătuit întregul roman. De
        multe ori făceam compromisuri și foloseam părți din
        mai multe lucrări, iar acesta cred că este un exemplu
        mai mult decât ilustrativ al unei mini-societăți artifi-
        ciale formată din elevi de 15-16 ani care decid că me-
        rită  să  își  lase  orgoliile,  frustrările,  neajunsurile
        personale pe cât posibil la o parte pentru a crea ceva
        ce transcende viața, și anume, artă. Și exact așa s-a în-
        tâmplat, ajungând la aproximativ un an după prima oră
        a atelierului de scriere să ne depășim obiectivul pe care
        ni l-a sugerat doamna profesoară (“Dacă vă dați silința
        și iese ceva bun, poate trecem povestioara în revistă,  resul, participând ca invitați la evenimentul susținut
        cine știe...”) și să ajungem la performanța pe care mulți  de clasa [pe atunci] a X-a F, la data de 16 mai 2014.
        dintre noi au visat-o, dar nu reușeau să și-o închipuie  Astfel, printre profesorii susținători ai proiectului care
        realizabilă, de a lansa un roman.                     au fost rugați să adreseze publicului câteva cuvinte, se
               Așa cum explică doamna profesoară Daniela      află, în ordinea cronologică a apariției, domnul direc-
        Plăiașu, coordonatoarea proiectului, în Postfața roma-  tor Cornel Noană, doamna profesoară de limba ro-
        nului, “«Nu mă lăsa să știu» este rodul unui experi-  mână, coordonatoara proiectului, Daniela Plăiașu, dna
        ment didactic, la baza căruia stă tehnica «atelierului  profesoară  de  limba  engleză  Luminița  Ciocâldău,
        de scriere», a pașilor unei narațiuni votați de un colec-  doamna profesoară de limba română Crina Capotă,
        tiv de scriitori, respectiv elevii clasei [pe atunci] a X-  dna profesoară de limba franceză Crenguța Stanciu,
        a F, de la Colegiul Național «Unirea», Focșani. Istoria  domnul profesor de filosofie Vasile Chiper, doamna
        dorinței mele de a realiza o astfel de narațiune este mai  profesoară  de  limba  română  Janet  Popoiu,  dar  și
        veche, eforturile pe care le-am făcut cu diverse grupuri  doamna inspector de limba română Silvia Chelariu,
        de elevi s-au concretizat cel puțin în două materiale  doamna profesoară de limba română Ileana Croitoru,
        interesante pe care le-am publicat în Revista Noastră:  de la Liceu Teoretic „Mihail Kogălniceanu” din Vaslui
        este vorba de München, 11 octombrie 1825 de Irina     și doamna profesoară de limba română Anișoara Pițu,
        Chriță,  apărut  în  numărul  31-32  din  anul  2009,  și  de la școala „Duiliu Zamfirescu”, Focșani. Pe lângă
        Mekong de Beatrice Alexandrescu și Ionelia Cotonea,   acești stimabili invitați, au mai spus câteva cuvinte
        în numărul 39-40 din 2013.                            scriitorii principali ai romanului, Larisa Elena Simion,
               După șapte ani de încercări, ceva s-a întâmplat,  Pîrlog George Alexandru și Dragoș Dimoftei, urmați
        poate chiar legat de cifra acesta fatidică și am avut  apoi de alți elevi de seamă ai Colegiului Național
        șansa  de  a  mă  întâlni  cu  niște  copii  destul  de  „Unirea”,  care  au  intrat  în  contact  cu  romanul,
        disciplinați care au stat foarte răbdători să votăm toate  împărtășindu-ne recenziile lor. Dintre aceștia, îi amin-
        datele esențiale ale personajelor, coordonatele spațio-  tim pe Codrin Ghidiu, Beatrice Alexandrescu, Ioana
        temporale, acțiunea în foarte mare parte și au notat cu  Alexandra Diaconu împreună cu Ica Dumbravă, dar și
        grijă tot ce am votat. Apoi, acești filologi în devenire,  șefa clasei a X-a F de atunci, Denisa Grama.
        talentați și perseverenți (...) au discutat, au organizat    Fiecare invitat de seamă și-a exprimat opinia
        materialul și au ales primii redactori care au alcătuit  personală despre roman, ilustrându-ne printr-un mic
        varianta brută a materialului. Aici cifra șapte s-a do-  discurs  modul  prin  care  au  perceput  acest  proiect
        vedit iarăși de bun augur pentru că, după ce eram oa-  amplu. “Deși am început prin a fi reținută în ceea ce
        recum încântată de structura narativă aprobată de ei,  privește romanul, am fost extrem de încântată de ce
        primele fragmente au fost bine scrise și a început să  am găsit: un roman extras din realitatea contemporană
        mi se pară că se încheagă ceva promițător, așa că, lă-  cu o desfășurare psihologică extraordinară. Două lu-
        sând metoda cunoscută la o parte (...) am decis că ei  cruri care m-au atras în mod deosebit au fost nu atât
        vor stiliza tot materialul, vor elimina inadvertențele,-  firul narativ, cât psihologia personajului principal și
        lucru la care, în final, am dat și eu o mână de ajutor- și  detaliul dus până la amănunt, în oricare din scenele li-
        vor prelucra textul pentru a face personajele credibile  terare. Grafica reflectă foarte bine conținutul romanu-
        etc., pentru a da coerență cărții.                    lui, într-adevăr spune «Nu mă lăsa să știu»”, susține
               Pentru a complica firul narativ, dar și pentru a  doamna profesoară Luminița Ciocâldău. “
        avea un surplus de personalitate, am hotărât să „spar-       “Într-o perioadă în care oamenii se gândesc
        gem” narațiunea cu un șir de vise, unele create pentru  cum să facă cât mai mulți bani, niște tineri se apleacă
        roman, altele pur și simplu vise „reale”, simbolice pen-  asupra foii de hârtie și scriu. Ba mai mult de atât,
        tru fiecare dintre cei ce vor avea curajul să se dezvă-  renunță la câteva zile frumoase din vacanța de vară, se
        luie prin ceva atât de personal. Evident, visele nu sunt  întâlnesc,  răspund  chemării  unei  profesoare
        semnate, pentru a crea o provocare pentru cine ar vrea  excepționale și foarte entuziaste și pun la cale defini-
        să afle ale cui aparține fiecare dintre ele.          tivarea unei cărți”, ne transmite doamna profesoară
               La final, ca îndrumător, am realizat ultimele  Crina Capotă. “Mă număr printre privilegiații care au
        retușuri și, așa, o aventură foarte frumoasă, a scrisului, reușit să citească direct de pe manuscris și de la pri-
        ne-a cuprins pe toți.”                                mele pagini recunosc că este o carte care te ține în sus-
               Cât despre festivitatea de lansare a romanului, pans, care te invită să vezi ce se întâmplă mai departe
        mai mulți profesori ai catedrei CNU și-au arătat inte- (…) ai impresia că citești pasaje din Balzac cu des-
         114                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122