Page 118 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 118
crieri cu lux de amănunte ale locurilor în care se află CALENDAR UNIRIST
David, sau că te afli într-un roman al Rodicăi Ojog-
Brașoveanu, într-un roman polițist, și te întrebi cum ionul din mână şi am citit aşa cum citesc orice carte
se va termina”, ne comunică doamna profesoară despre care nu ştii nimic de dinainte. Am descoperit
Crenguța Stanciu. că este un roman postmodernist în adevăratul sens al
“Cred că ar trebui să dau expresie unui senti- cuvântului, îmi aminteşte de Cărtărescu şi de modul
ment de jubilație, mă gândesc cu imensă recunoștință în care se leagă poveştile şi structura narativă în
la ceea ce mi-a fost dat să trăiesc în școala aceasta, în dramă, din povestire în povestire, cum de altfel mi-a
existența mea de professor modest, să trăiesc un eve- amintit de un alt roman experiment, „Femeia în roşu”,
niment la care am visat de foarte multe ori. M-am gân- creaţia a trei scriitori români contemporani”, a spus
dit la romanul «Jocul cu mărgele de sticlă» de Herman doamna profesoară Janet Popoiu. Șefa clasei a X-a F
Hesse, apare acolo o provincie pedagogică, Kaftalia de atunci, Denisa Grama susține că “pe lângă geniul
(…) cred cu tărie că liceul nostru este de fapt o mani- din romanul nostru, Master Mind, dacă privim situația
festare a ideilor autorului, trăim într-o provincie peda- în oglindă, observăm că avem printre noi un geniu care
gogică în care se întâmplă lucruri extraordinare. Nu ne-a învățat ce înseamnă creația și ne-a lăsat să știm
sunt un profesionist al lecturilor, sunt un amator, un cum ia naștere actul creativ. Pentru aceasta, vă
diletant, am citit de plăcere, nu dispun de toate ele- mulțumim, doamna Plăiașu și vă iubim foarte mult.”
mentele de decriptare. Dintr-o perspectivă personală, Publicații precum „Monitorul de Vrancea” și
privesc întotdeauna lectura ca un soi de întâlnire între „Ziarul de Vrancea” au relatat știrea apariției romanu-
două minți, cea a autorului și cea a cititorului. De fapt lui atât pre cât și post-lansare. De asemenea, articolele
lectorul recreează, reface în sine ceea ce a încercat să sunt disponibile și în variantă electronică, alături de
spună autorul. În momentul de față m-am confruntat alte postări ce promovează, relateaza sau informează
cu 30 de creiere. Am avut în fața mea un creier global, despre festivitatea de lansare a romanului, conținutul
o supra-minte, care pentru mine ca lector a fost o pro- său cât și despre procesul creației lui.
vocare extraordinară. (…) Domnul primar spunea că Site-uri precum „drstoica.wordpress.com”,
în două-trei ore e gata. Nu e adevărat, e greu să intri „evenimentefocsani.blogspot.ro”, „jurnalspiritual.eu”,
într-o asemenea carte plină ce scheme, cele mai gro- „ziare.com”, „ro.stiri.yahoo.com” sunt doar câteva
zave proceduri ale literaturii moderne au fost adăugate dintre acestea. Totuși, un articol ce merită citat în
aici. Recunosc concepte întâlnite în Cărtărescu, e o această ultimă etapă a proiectului nostru, anume co-
provocare, un deliciu, o plăcere.” ne transmite domnul lectarea, organizarea și prezentarea tuturor
profesor Vasile Chiper. Romanul nostru a trecut informațiilor esențiale referitoare
la crearea și receptarea romanu-
lui „Nu mă lăsa să știu” este scris
de Cătălin Stoica, sau dr. Stoica,
personalitate în domeniul mass-
media ce a făcut emisie și
producție radio, scenariu și
producție de film și televiziune,
campanii de marketing și media,
a organizat evenimente și „am
scris mult”, așa cum susține pe
blogul său personal, lucrând la
cele mai importante televiziuni
sau posturi de radio din țară. Ast-
fel, acesta susține că:
„În general, se vorbește
urât, neplăcut despre sistemul
educațional din România. Iar cei
care au trecut de prima tinerețe
fac imediat comparație cu siste-
mul de învățământ din perioada
granița județului, ajungând până în Vaslui, de unde comunistă, spunând despre acela că a fost nemaipo-
doamna profesoară Ileana Croitoru ne-a mărturisit că, menit, că nu se compară cu ăsta din ziua de azi, că
deși este profesoara unui liceu de top, „sentimentul s-a schimbat totul în rău. (...) Învățământul zilelor
meu auto-critic și cel de limitare îmi spun că am venit noastre are rezultate umane și profesionale mai slabe
aici într-un loc în care poți să înveți ce înseamnă «a decât în trecut tocmai pentru că NU s-a schimbat nimic
face carte». Am fost printre cititorii pilot; când am în sistem. Pentru că se refuză trecerea la educația non-
primit varianta electronică, am împrăștiat-o multora lineară, bazată pe acțiune, pe aplicații, pe comunicarea
dintre elevii mei, la ora aceasta existând mai multi ci- umană corectă și completă. Un profesor îmi
titori decât autori ai cărții, vă asigur. (...) Probabil este povestea revoltat ce greu se înțelege cu «elevii din ziua
singura carte care, înainte de a fi efectiv publicată, a de azi». L-am întrebat: «nu vrei să faci un curs de
intrat în programa „neoficială” pentru că am avut câ- NLP? sau de dezvoltare a inteligenței emoționale? sau
teva dezbateri și a avut mult mai mare succes decât câ- de coaching? sau măcar un workshop de-un wee-
teva romane clasice. Vă doresc cariere individuale!” kend?». «A, nu, n-am eu timp și nici bani pentru așa
„Când am primit romanul am procedat ca un ceva!» (...) E trist… În felul ăsta, chiar nu vom avea
profesor. Am luat creionul în mână şi am încercat să niciodată ceea ce ne dorim. Dacă așteptăm doar de la
văd ce-i cu el. După primele zece pagini am lăsat cre- alți profesori, părinți, colegi să facă ceva altfel decât
până acum… Dar uite:
REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44 115