Page 118 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 118

crieri cu lux de amănunte ale locurilor în care se află     CALENDAR  UNIRIST
        David, sau că te afli într-un roman al Rodicăi Ojog-
        Brașoveanu, într-un roman polițist, și te întrebi cum  ionul din mână şi am citit aşa cum citesc orice carte
        se  va  termina”,  ne  comunică  doamna  profesoară   despre care nu ştii nimic de dinainte. Am descoperit
        Crenguța Stanciu.                                     că este un roman postmodernist în adevăratul sens al
               “Cred că ar trebui să dau expresie unui senti-  cuvântului, îmi aminteşte de Cărtărescu şi de modul
        ment de jubilație, mă gândesc cu imensă recunoștință  în  care  se  leagă  poveştile  şi  structura  narativă  în
        la ceea ce mi-a fost dat să trăiesc în școala aceasta, în  dramă, din povestire în povestire, cum de altfel mi-a
        existența mea de professor modest, să trăiesc un eve-  amintit de un alt roman experiment, „Femeia în roşu”,
        niment la care am visat de foarte multe ori. M-am gân-  creaţia a trei scriitori români contemporani”, a spus
        dit la romanul «Jocul cu mărgele de sticlă» de Herman  doamna profesoară Janet Popoiu. Șefa clasei a X-a F
        Hesse, apare acolo o provincie pedagogică, Kaftalia   de atunci, Denisa Grama susține că “pe lângă geniul
        (…) cred cu tărie că liceul nostru este de fapt o mani-  din romanul nostru, Master Mind, dacă privim situația
        festare a ideilor autorului, trăim într-o provincie peda-  în oglindă, observăm că avem printre noi un geniu care
        gogică în care se întâmplă lucruri extraordinare. Nu  ne-a învățat ce înseamnă creația și ne-a lăsat să știm
        sunt un profesionist al lecturilor, sunt un amator, un  cum  ia  naștere  actul  creativ.  Pentru  aceasta,  vă
        diletant, am citit de plăcere, nu dispun de toate ele-  mulțumim, doamna Plăiașu și vă iubim foarte mult.”
        mentele de decriptare. Dintr-o perspectivă personală,        Publicații precum „Monitorul de Vrancea” și
        privesc întotdeauna lectura ca un soi de  întâlnire între  „Ziarul de Vrancea” au relatat știrea apariției romanu-
        două minți, cea a autorului și cea a cititorului. De fapt  lui atât pre cât și post-lansare. De asemenea, articolele
        lectorul recreează, reface în sine ceea ce a încercat să  sunt disponibile și în variantă electronică, alături de
        spună autorul. În momentul de față m-am confruntat    alte postări ce promovează, relateaza sau informează
        cu 30 de creiere. Am avut în fața mea un creier global,  despre festivitatea de lansare a romanului, conținutul
        o supra-minte, care pentru mine ca lector a fost o pro-  său cât și despre procesul creației lui.
        vocare extraordinară. (…) Domnul primar spunea că            Site-uri  precum  „drstoica.wordpress.com”,
        în două-trei ore e gata. Nu e adevărat, e greu să intri  „evenimentefocsani.blogspot.ro”, „jurnalspiritual.eu”,
        într-o asemenea carte plină ce scheme, cele mai gro-  „ziare.com”,  „ro.stiri.yahoo.com”  sunt  doar  câteva
        zave proceduri ale literaturii moderne au fost adăugate  dintre acestea. Totuși, un articol ce merită citat în
        aici. Recunosc concepte întâlnite în Cărtărescu, e o  această ultimă etapă a proiectului nostru, anume co-
        provocare, un deliciu, o plăcere.” ne transmite domnul  lectarea,  organizarea  și  prezentarea  tuturor
        profesor  Vasile  Chiper.  Romanul  nostru  a  trecut                     informațiilor esențiale referitoare
                                                                                  la crearea și receptarea romanu-
                                                                                  lui „Nu mă lăsa să știu” este scris
                                                                                  de Cătălin Stoica, sau dr. Stoica,
                                                                                  personalitate în domeniul mass-
                                                                                  media  ce  a  făcut  emisie  și
                                                                                  producție  radio,  scenariu  și
                                                                                  producție de film și televiziune,
                                                                                  campanii de marketing și media,
                                                                                  a organizat evenimente și „am
                                                                                  scris mult”, așa cum susține pe
                                                                                  blogul său personal, lucrând la
                                                                                  cele mai importante televiziuni
                                                                                  sau posturi de radio din țară. Ast-
                                                                                  fel, acesta susține că:
                                                                                          „În general, se vorbește
                                                                                  urât,  neplăcut  despre  sistemul
                                                                                  educațional din România. Iar cei
                                                                                  care au trecut de prima tinerețe
                                                                                  fac imediat comparație cu siste-
                                                                                  mul de învățământ din perioada
        granița județului, ajungând până în Vaslui, de unde   comunistă, spunând despre acela că a fost nemaipo-
        doamna profesoară Ileana Croitoru ne-a mărturisit că,  menit, că nu se compară cu ăsta din ziua de azi, că
        deși este profesoara unui liceu de top, „sentimentul  s-a schimbat totul în rău. (...) Învățământul zilelor
        meu auto-critic și cel de limitare îmi spun că am venit  noastre are rezultate umane și profesionale mai slabe
        aici într-un loc în care poți să înveți ce înseamnă «a  decât în trecut tocmai pentru că NU s-a schimbat nimic
        face carte».  Am fost printre cititorii pilot; când am  în sistem. Pentru că se refuză trecerea la educația non-
        primit varianta electronică, am împrăștiat-o multora  lineară, bazată pe acțiune, pe aplicații, pe comunicarea
        dintre elevii mei, la ora aceasta existând mai multi ci-  umană  corectă  și  completă.  Un  profesor  îmi
        titori decât autori ai cărții, vă asigur. (...) Probabil este  povestea revoltat ce greu se înțelege cu «elevii din ziua
        singura carte care, înainte de a fi efectiv publicată, a  de azi». L-am întrebat: «nu vrei să faci un curs de
        intrat în programa „neoficială” pentru că am avut câ-  NLP? sau de dezvoltare a inteligenței emoționale? sau
        teva dezbateri și a avut mult mai mare succes decât câ-  de  coaching?  sau  măcar  un  workshop  de-un  wee-
        teva romane clasice. Vă doresc cariere individuale!”  kend?». «A, nu, n-am eu timp și nici bani pentru așa
               „Când am primit romanul am procedat ca un      ceva!» (...) E trist… În felul ăsta, chiar nu vom avea
        profesor. Am luat creionul în mână şi am încercat să  niciodată ceea ce ne dorim. Dacă așteptăm doar de la
        văd ce-i cu el. După primele zece pagini am lăsat cre-  alți profesori, părinți, colegi să facă ceva altfel decât
                                                              până acum… Dar uite:
            REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                     115
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123