Page 115 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 115
CALENDAR UNIRIST derne pentru elevii noștri, ci și un puternic instrument
cultural care se pliază perfect pe nevoile lor elemen-
consemna în 2008 despre Școala de IT fără profesori, tare de creștere și dezvoltare prin învățare. Spre de-
o comunitate de învățare organizată de elevi, pentru osebire de generația părințiilor lor, elevii secolului
elevi, iar în anul2014 performanța unui elev de clasa XXI folosesc Internetul, emailul, sms-urile, rețelele
a X-a dintr-un colegiu din România care a inventat ja- de socializare de tip Facebook pentru a comunica, a
cheta ce poate monitoriza bătăile inimii și temperatura socializa, a face schimb de idei, a dialoga, într-un cu-
corpului, care poate identifica gazele toxice, te poate vânt, pentru a cunoaște. Această nouă competență este
atenționa asupra pericolului și, în plus, poate suna la transferată implicit și în planul învățării, elevii noștri
112. Sunt dovezi că Internetul duce educația dincolo folosind toate informațiile pentru a se perfecționa im-
de clasă, că elevii au acces la informație și o folosesc, plicându-se într-o multitudine de proiecte precum: re-
că educația informală, motivația și pasiunea pot deter- zolvarea temelor școlare, studiu prin tutorat privind
mina obținerea unor rezultate remarcabile sau experi- procesarea imaginii, a sunetului, parcurgerea de cur-
mente ciudate. Între globalizare și dilemele educației, suri online, jocuri, etc.
ne întrebăm unde este locul profesorului. În ce măsură O. M. - Suntem sau nu pregătiți pentru ghida-
mediul educațional românesc este racordat la tehnolo- rea acestei noi generații ?
gie și în ce mod aceasta dezvoltă o componentă didac- T. A. - Tehnologia este o treaptă uriașă în
tică sau determină un progres în procesul educativ? evoluția naturală a învățării. Ea aduce interacțiunea,
Care sunt competențele profesorului viitorului astfel dialogul ca metodă de învățare, ca resursă necesară a
încât acesta să poată să răspundă așteptărilor educabi- cunoașterii. Informatic vorbind, dialogul poate fi: tu-
lilor, să identifice nevoile educaționale ale acestuia, să torial când interacțiunea este condusă de computer, sau
motiveze învățarea și să-și îndeplinească misiunea de investigare, când inițiativa aparține elevului. La
încredințată de societate? nivel preuniversitar disciplina TIC (Tehnologia
Elementele transformatoare ale educației digi- Informației și a Comunicațiilor) propune conținuturi
tale la momentul anului 2015 sunt: integrarea tehno- destinate facilitării cunoașterii, o curriculă concepută
logiei cloud în sălile de curs în paralel cu preocuparea ca mijloc de explorare a infinite spații de dialog. Pro-
crescândă pentru comportamentul elevului în mediul fesorii sunt cei dintâi analiști și integratori ai oricărui
virtual și identificarea elementelor de securizare a cla- fenomen cultural educativ. I-am văzut cum au investit
sei virtuale. bani și energie pentru a fi cu un pas înaintea schimbă-
Utilizarea crescută a noilor tehnologii și rilor, pregătindu-se pentru a fi călăuze în jungla teh-
discuțiile publice care au loc atât la nivel european, cât nologiei. Ei își folosesc acum toată știința și
și național, cu privire la digitalizarea sălilor de clasă creativitatea pentru a integra noile tehnologii în modul
arată importanța creării unui mediu sigur pentru copii de predare-învățare tradițional. Elevii primesc nu doar
și tineri. În anul școlar 2014-2015, în categoria acestor informația pură, ci și un vast context interactiv, perso-
inițiative, care au în vedere creșterea impactului nalizat, multiplicat în sensuri, în care își pot demonstra
educației folosind noile tehnologii, se încadrează: originalitatea și personalitatea și unde își pot completa
- Programul Google for Education care își propune nelimitat dezvoltarea. Chiar dacă aleg să nu folosească
înființarea grupului Google Educator format din 100 TIC la ora de curs, profesorii nu pierd nicio clipă le-
de lideri regionali și din aproximativ 10% din profe- gătura cu elevii și tehnologia. La nivel personal, ei
sorii din mediul preuniversitar din România, cu scopul sunt cei care își asumă integrarea TIC în educație, lup-
de a promova folosirea instrumentelor online la clasă; tându-se cu toate dificultățile materiale și sociale pe
- Certificare eSafety care are ca obiectiv sprijinirea care implementarea inovației le produce în sistemul
instituțiilor de învățământ în vederea asigurării acce- educațional. Tehnologia avantajează în mod evident
sului în siguranţă la tehnologiile online ca parte a ex- pe elevii care o folosesc și-i dezavantajează pe ceilalți.
perienţei de predare şi învăţare. Experienţele pozitive Folosirea TIC la nivel de unitate școală este o cale si-
online iau naștere atunci când există o politică şcolară gură de eliminare a acestui tip de inegalitate între
solidă şi un plan de acţiune privind siguranța online elevi. Cât despre globalizarea acestui demers,
bine gândit; învățarea mondială prin dialog, împărtășirea
- Programul european SigurInfo pentru elevi, părinți, experiențelor, schimbul de opinii în contexte politice
profesori cuprins în educația nonformală în vederea și sociale diverse, toate converg spre închegarea și
asigurării drepturilor copilui în mediul virtual. consolidarea de noi comunități culturale care ar putea
La o serie de întrebări legate de școala româ- transforma din temelii lumea.
nească și tehnologie a avut amabilitatea să-mi răs- O. M. - Ce ar trebui să facem noi profesorii
pundă d-na Timofti Afrodita, profesor la Colegiul pentru a nu rămâne izolați?
Naţional „Vasile Alecsandri”, Bacău, formator Moodle T. A. - Izolarea de orice fel este un nonsens în
din 2012, formator Google din 2014, promotor al in- educație. Împărtășirea experienței profesorilor inova-
tegrării noilor tehnologii în educație. tori pe platforme de învățare este un proces în plină
O. M. - Se folosesc, oare, elevii de potențialul expansiune care funcționează cu rezultatele cele mai
tehnologiei? pozitive. Iar numărul tot mai mare de tineri absolvenți
T. A. - Cartea digitală, PC-ul, Internetul, teh- care ne susțin în integrarea TIC în educație sunt do-
nologiile mobile sau wireless nu sunt doar jucării mo- vada acestui lucru.
112 REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44