Page 115 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 115

CALENDAR  UNIRIST                               derne pentru elevii noștri,  ci și un puternic instrument
                                                              cultural care se pliază perfect pe nevoile lor elemen-
        consemna în 2008 despre Școala de IT fără profesori, tare de creștere și dezvoltare prin învățare. Spre de-
        o comunitate de învățare organizată de elevi, pentru osebire de generația părințiilor lor, elevii secolului
        elevi, iar în anul2014 performanța unui elev de clasa XXI  folosesc Internetul, emailul, sms-urile, rețelele
        a X-a dintr-un colegiu din România care a inventat ja- de socializare de tip Facebook pentru a comunica, a
        cheta ce poate monitoriza bătăile inimii și temperatura socializa, a face schimb de idei, a dialoga, într-un cu-
        corpului, care poate identifica gazele toxice, te poate vânt, pentru a cunoaște. Această nouă competență este
        atenționa asupra pericolului și, în plus, poate suna la transferată implicit și în planul învățării, elevii noștri
        112. Sunt dovezi că Internetul duce educația dincolo folosind toate informațiile pentru a se perfecționa im-
        de clasă, că elevii au acces la informație și o folosesc, plicându-se într-o multitudine de proiecte precum: re-
        că educația informală, motivația și pasiunea pot deter-  zolvarea temelor școlare, studiu prin tutorat privind
        mina obținerea unor rezultate remarcabile sau experi- procesarea imaginii, a sunetului, parcurgerea de cur-
        mente ciudate. Între globalizare și dilemele educației, suri online, jocuri, etc.
        ne întrebăm unde este locul profesorului. În ce măsură       O. M. - Suntem sau nu pregătiți pentru ghida-
        mediul educațional românesc este racordat la tehnolo- rea acestei noi generații ?
        gie și în ce mod aceasta dezvoltă o componentă didac-        T. A.  -  Tehnologia  este  o  treaptă  uriașă  în
        tică sau determină un progres în procesul educativ? evoluția naturală a învățării. Ea aduce interacțiunea,
        Care sunt competențele profesorului viitorului astfel dialogul ca metodă de învățare, ca resursă necesară a
        încât acesta să poată să răspundă așteptărilor educabi- cunoașterii. Informatic vorbind, dialogul poate fi: tu-
        lilor, să identifice nevoile educaționale ale acestuia, să torial când interacțiunea este condusă de computer, sau
        motiveze învățarea și să-și îndeplinească misiunea de investigare, când inițiativa aparține elevului. La
        încredințată de societate?                            nivel  preuniversitar  disciplina  TIC  (Tehnologia
               Elementele transformatoare ale educației digi- Informației și a Comunicațiilor) propune conținuturi
        tale la momentul anului 2015 sunt: integrarea tehno- destinate facilitării cunoașterii, o curriculă concepută
        logiei cloud în sălile de curs în paralel cu preocuparea ca mijloc de explorare a infinite spații de dialog. Pro-
        crescândă pentru comportamentul elevului în mediul fesorii sunt cei dintâi analiști și integratori ai oricărui
        virtual și identificarea elementelor de securizare a cla- fenomen cultural educativ. I-am văzut cum au investit
        sei virtuale.                                         bani și energie pentru a fi cu un pas înaintea schimbă-
               Utilizarea  crescută  a  noilor  tehnologii  și rilor, pregătindu-se pentru a fi călăuze în jungla teh-
        discuțiile publice care au loc atât la nivel european, cât nologiei.  Ei  își  folosesc  acum  toată  știința  și
        și național, cu privire la digitalizarea sălilor de clasă creativitatea pentru a integra noile tehnologii în modul
        arată importanța creării unui mediu sigur pentru copii de predare-învățare tradițional. Elevii primesc nu doar
        și tineri. În anul școlar 2014-2015, în categoria acestor informația pură, ci și un vast context interactiv, perso-
        inițiative,  care  au  în  vedere  creșterea  impactului nalizat, multiplicat în sensuri, în care își pot demonstra
        educației folosind noile tehnologii, se încadrează:   originalitatea și personalitatea și unde își pot completa
        - Programul Google for Education care își propune nelimitat dezvoltarea. Chiar dacă aleg să nu folosească
        înființarea grupului Google Educator format din 100 TIC la ora de curs, profesorii nu pierd nicio clipă le-
        de lideri regionali și din aproximativ 10% din profe- gătura cu elevii și tehnologia. La nivel personal, ei
        sorii din mediul preuniversitar din România, cu scopul sunt cei care își asumă integrarea TIC în educație, lup-
        de a promova folosirea instrumentelor online la clasă; tându-se cu toate dificultățile materiale și sociale pe
         - Certificare eSafety  care are ca obiectiv sprijinirea  care implementarea inovației le produce în sistemul
        instituțiilor de învățământ în vederea asigurării acce-  educațional. Tehnologia avantajează în mod evident
        sului în siguranţă la tehnologiile online ca parte a ex-  pe elevii care o folosesc și-i dezavantajează pe ceilalți.
        perienţei de predare şi învăţare. Experienţele pozitive  Folosirea TIC la nivel de unitate școală  este o cale si-
        online iau naștere atunci când există o politică şcolară  gură de eliminare a acestui tip de inegalitate între
        solidă şi un plan de acţiune privind siguranța online  elevi.  Cât  despre  globalizarea  acestui  demers,
        bine gândit;                                          învățarea  mondială  prin  dialog,  împărtășirea
        - Programul european SigurInfo pentru elevi, părinți,  experiențelor, schimbul de opinii în contexte politice
        profesori cuprins în educația nonformală în vederea   și sociale diverse, toate converg spre închegarea și
        asigurării drepturilor copilui în mediul virtual.     consolidarea de noi comunități culturale care ar putea
               La o serie de întrebări legate de școala româ-  transforma din temelii lumea.
        nească și tehnologie a avut amabilitatea să-mi răs-          O. M. - Ce ar trebui să facem noi profesorii
        pundă d-na  Timofti Afrodita, profesor la Colegiul    pentru a nu rămâne izolați?
        Naţional „Vasile Alecsandri”, Bacău, formator Moodle         T. A. - Izolarea de orice fel este un nonsens în
        din 2012, formator Google din 2014, promotor al in-   educație. Împărtășirea  experienței profesorilor inova-
        tegrării noilor tehnologii în educație.               tori pe platforme de învățare este un proces în plină
               O. M. - Se folosesc, oare, elevii de potențialul  expansiune care funcționează cu rezultatele cele mai
        tehnologiei?                                          pozitive. Iar numărul tot mai mare de tineri absolvenți
               T. A. - Cartea digitală, PC-ul, Internetul, teh-  care ne susțin în integrarea TIC în educație sunt do-
        nologiile mobile sau wireless nu sunt doar jucării mo-  vada acestui lucru.


         112                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120