Page 68 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 68

CNU ÎN LUME


              calea cea dreaptã cãtre þinta pe care          o puternicã perioadã de tranziþie culturalã ºi
              sufletul nostru vrea sã o urmeze. Devin        politicã, intelectualitatea este deosebit de
              astfel puncte de reper, “faruri” ce trimit     controversatã; pe de o parte, oamenii se
              semnale puternice pentru mentalitatea          revoltã pentru cã tradiþiile obiceiurile le sunt
              umanã.                                         “sfãrâmate” ºi încearcã sã-ºi arate
                     De multe ori, putem regãsi cartea cu    indignarea, de exemplu, Paraschiv aruncã
              valenþe magice, în care regãsim simboluri      la bãlegar cartea lui Niculae; mulþi însã sunt
              oculte, miraculoase. Un astfel de exemplu      fascinaþi de aceastã lume nouã ºi doresc din
              îl putem gãsi in opera eminescianã             tot sufletul sã cunoascã miraculoasa lume a
              “Sãrmanul Dionis”, unde remarcãm motivul       cunoaºterii, a cãrþilor-fericirea lui Niculae în
              secretului interzis, al cãrþiii sacralizate.   momentul în care primeºte la sfârºitul anului
              Adesea, acest gen de cãrþi reuºesc sã facã     ºcolar, ca premiu, cãrþi.
              o cãlãtorie regresivã în timp, o coborâre pe           De asememea, în literaturã mai
              scara istoriei pânã la începuturile lumii. De  putem întâlni motivul cãrþii care creeazã cãrþi,
              asemenea, tot aici regãsim ideea ce se         cartea ca mit ºi ca simbol superior al creaþiei
                                                                           James Joyce
                                                                           James Joyce
                                                                            James Joyce
              bazeazã pe faptul cã o carte poate             (ex: “Ulise” –James JoyceJames Joyce). Conceptul de
              transforma întreaga omenire. Astfel, cartea    literaturã, cu toate definiþiile posibile, de la
              capãtã însemne fantastice, magice, are         cadrul originar de manifestare a fenomenului
              puteri incredibile de a stãpâni cele mai       pânã la estetizãrile, autonomizãrile ºi
              puternice forþe; încetul cu încetul devine o   diferenþierile de astãzi, pânã la definiþia
              poartã spre cunoaºtere, spre realizarea        posibilã de “ansamblu al operelor scrise
              totalã, absolutã.                              având character estetic”, stã sub semnul
                     Într-o altã ordine de idei, am putea    etimologic al literei. “Litera este preconceptul
              vedea cartea ca motor social; un exemplu       esenþial ºi central al literaturii, determinant
              elocvent pentru aceasta ar fi poezia           la toate nivelele ideii sale”, dupã cum afirma
                                                             Adriano Marino
                                                             Adriano Marino
                                                             Adriano Marino
                                                             Adriano Marino, în “Hermeneutica ideii de
                                   udor Arghezi
                                   udor Arghezi
              “Testament” a lui  TT TT Tudor Argheziudor Arghezi în care  Adriano Marino
                                   udor Arghezi
              cartea, cuvânt, devin promotori ai             literaturã”. Realitatea literei, ca semn scriptic
              inteligenþei, ai intelectualitãþii ºi spiritualitãþii.  constitutiv al cuvântului este sacrã ºi profanã,
              Se trece de la munca brutã, istovitoare a      manifestându-se sub forma cuvântului
              pãmântului, la cea mentalã, superioarã. De     creator de lume ºi, în literatura profanã,
              asemenea, cartea ca simbol mai poate fi        creator de carte. Pe parcursul timpului s-au
                                            Marin Preda
              regãsitã ºi în “Moromeþii” lui Marin PredaMarin Preda;  creat o serie de meditaþii seculare despre
                                            Marin Preda
                                            Marin Preda
              aici, în lumea þãrãnimii ce se confruntã cu    Carte, concentrate în formulãri memorabile,
                                                              de pildã, la Mallarme, “lumea existã pentru
                                                              a ajunge la o carte”, sau la BorgesBorges, “Cartea
                                                                                          Borges
                                                                                          Borges
                                                                                          Borges
                                                              Lumii ºi Lumea Cãrþii sunt totuna”. Ajungând
                                                              la perioada modernismului ºi în principal a
                                                              postmodernismului, Cartea a cãpãtat
                                                              valenþe multiple ºi complexe. Acum
                                                              simbolurile iau diferite forme, se
                                                              abstractizeazã, se ambiguizeazã, Cartea
                                                              devenind un adevãrat labirint greu de
                                                              strãbãtut. În opera epicã sau liricã normele
                                                              ºi barielele de pânã acum sunt sfãrâmate,
                                                              anumiþi autori ajungând sã creeze
                                                              capodopere cu aspect exterior de
                                                                           Nichita Stãnescu
                                                                          Nichita Stãnescu
                                                                                                    Mircea
                                                                                                    Mircea
                                                                           Nichita Stãnescu
                                                                                                    Mircea
                                                              nonsense. Nichita StãnescuNichita Stãnescu sau MirceaMircea
                                                               Cãrtãrescu
                                                              Cãrtãrescu
                                                              Cãrtãrescu
                                                               Cãrtãrescu, de exemplu, sunt autori ce
                    NDE - graficã Irina CHIRIÞÃ
                    NDE - graficã Irina CHIRIÞÃ
                    NDE - graficã Irina CHIRIÞÃ               Cãrtãrescu
                    NDE - graficã Irina CHIRIÞÃ
                    NDE - graficã Irina CHIRIÞÃ
               68
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73