Page 89 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 89

CĂRȚILE UNIRIȘTILOR



                    Glasul din adânc. Năluca





             Sumbru, macabru, religie, mituri, stihii, năluci, blesteme, societăți secrete, taine mistice, tehnologii
                              nemaiauzite... toate încrustate cu har într-un cadru captivant:


               Ca o încununare a vieții pe care profesorul roman). Denumirile deosebit de sugestive și potrivite
        Vasile Lefter a petrecut-o la catedră, ghidând generații continuă, clinica de tratare fiind situată nu departe de
        întregi de elevi pe drumul către adevărata literatură, Stânca Dracului”. Plecată la drum spre centrul medi-
        romanul, Glasul din adânc. Năluca”, cel mai recent cal alături de prietena ei din liceu, Margareta Tudor,
        volum din trilogie, îndeamnă la introspecție pe toți ci- Sevastița nu avea să ajungă vreodată: moare fulgeră-
        titorii  atenți  și  aduce  în  dezbatere  idei  proaspete, tor, căzând într-un hău stâncos, Puntea Morții”, che-
        demne  de  analiza  celor  mai                                        mată  de  năluca  răposatului  ei  soț,
        ascuțite minți. Modalitatea în care                                   părintele Panaite. Voalul fin de mis-
        dubla ipostază a lui Vasile Lefter,                                   ter revelează vag ce urmează să i se
        aceea de profesor-scriitor, reușește                                  întâmple  Margaretei,  ajunsă  acum
        să  contopească  elemente  de  fol-                                   principala eroină a narațiunii.
        clor, filosofie, science-fiction, ana-                                       Ce o așteaptă pe protagonsită
        liză societală și psihologică, horror                                 nu e deloc departe de un scenariu de
        de bun-gust și trimiteri la literatura                                film hollywoodian cu rădăcini mio-
        universală surprinde lectorii mai                                     ritice, plin de regăsiri emoționante,
        puțin experimentați. În cadrul în-                                    experimente legate de cele mai mo-
        văluit de mister al satului Titila, si-                               derne tehnologii care blurează limita
        tuat  metaforic  la  granița  dintre                                  științifico-fantasticului, încercări tu-
        realitatea tangibilă și ficțiune, mai                                 multuoase de a salva lumea de con-
        aproape  de  cer  decât  de  alte                                     glomerate  cu  scopuri  malefice  și
        așezări”,  are  loc  o  moarte  în                                    experiențe ezoterice care pun la în-
        condiții cel puțin suspecte: preo-                                    cercare cea mai profundă esență a si-
        teasa  Sevastița  Anton,  fostă                                       nelui. Cu un real talent al relatării, ce
        învățătoare în sat și văduvă, este                                    reiese din formarea profesională a
        bântuită de păcate din trecut. Încer-                                 profesorului de limba română Vasile
        când să câștige sisifica întrecere cu                                 Lefter,  romanul  este  înțesat  cu
        secretele  întunecate  ale  tinereții                                 referințe  literare  care  se  relevă
        sale, caută alinare la duhovnicul                                     ochiului cititorului inițiat. Deosebit
        din sat, părintele Irimia Florescu, după rânduiala stră- de potrivit tematic, în discursul doctorului Nebuneli,
        veche a românului. Aici apare și prima scânteie de ru- adresat studenților care își încep formarea în domeniul
        pere din paradigmă: părintele o îndeamnă pe enoriașă nălucologiei,  este  inserat  un  citat  din  Vasile
        să intre într-o cabină construită special pentru cei care Alecsandri:,
        nu-și găsesc pacea din cauza nălucilor. În cabină sunt  “O! Soartă schimbătoare ce râzi de omenire!
        proiectate 3D cele mai adânci frici ale Sevastiței, iar  Nebun cine se-ncrede în tine cu orbire!
        aceasta nu rezistă purificării propuse de preot. Intro-  Nebun cine se urcă pe-al muntelui suiș,
        ducerea acestui obiect ce ține de tehnologia de ultimă  Prăpastia-l așteaptă cu-adâncu-i prăvăliș!...”
        oră contravine orizontului de așteptări construit până       Versurile concentrează experiența citirii roma-
        atunci, iar acest aspect oferă romanului cu prisosință nului “Glasul din adânc. Năluca”: o serie de eveni-
        calitatea de a ține cititorul cu sufletul la gură, citind mente  marcante,  ce  se  ghidează  după  latinescul
        frenetic  pagină  după  pagină,  cuprins  de  suspansul “fortuna labilis”. Neprevăzutul este semnul sub care
        atent drămuit.                                        sunt împletite toate firele narative, culminând cu un
               Principalul fir narativ este timid dezvăluit în final ce invită lectorul la introspecție pe o serie de teme
        incipit, atunci când credincioasa este trimisă de du- abordate pe parcursul cărții. De la coborârea în Infern
        hovnic la un centru medical unic în Europa. Comicul sau tiparul celor trei probe inițiatice, până la fragmente
        de limbaj își face simțită prezența atunci când, dat de folclor românesc și trimiteri la Kafka sau Bertolt
        fiind faptul că vedeniile stranii provin din motive mai Brecht, orice om versat în ceea ce privește domeniul
        de grabă medicale decât spirituale, femeii i se reco- literaturii va aprecia romanul domnului profesor Vasile
        mandă să-l caute pe doctorul psihiatru Artur Nebuneli, Lefter.
        poreclit de către pacienți, Năucul”, specializat în nă-
        lucologie (domeniu fictiv al medicinei, ce se ocupă de                  recenzie de
        studierea  nălucilor,  conturat  detaliat  și  realist  în
                                                                          Alexandra Ciobotaru
                                                                              Clasa a XI-a A
            REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56                                                                       87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94