Page 79 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 79

ajuns, alături de încă opt români mândri din toată țara,       CALENDAR  CNU
        în Grafenbach, sat pitit între munții din sudul Austriei,
        aproape de granița italiană. Cu toții am auzit de Eras- tradițional și e fain să afli că numele capitaliei Geor-
        mus și de cum unește culturi și popoare, dar să faci giei se pronunță „Tiflis”, nu „Tbilisi”. E fain chiar și
        parte dintr-un astfel de proiect este o experiență foarte să stai multe ore pe autocar, văzând pentru prima dată
        faină, în lipsa altui cuvânt. E fain să pleci de pe plaiu- Dunărea la Budapesta (român adevărat, ce mai).
        rile natale, e fain să folosești o altă limbă străină decât  Chiar dacă din ceea ce am spus până acum re-
        engleza, e fain să vizitezi Carintia și Viena, e fain să iese clar, simt nevoia s-o mai spun, cu caracter de leit-
        înveți  cum  se  dansează  de  fapt  un  dans  grecesc motiv: germana merită!

                        Reformă în educație:



          ce materii ne lipsesc și de ce?




         Bildungsreform-was für Fächer fehlen in der Schule und warum?



               Eseul a primit premiul I oferit de Asociația studenților vorbitori de limbă germană GUTENBERG din
        Cluj-Napoca în cadrul Olimpiadei Naționale de Limbă Germană Modernă desfășurată la Piatra Neamț 2017


               De ani buni încearcă Ministerul Educației să          Seit vielen Jahren versucht das Bildungsminis-
        facă schimbări în sistemul de învățământ, cu succes terium Unterschiede in Rumänien auszuführen-erfol-
        sau (în majoritatea cazurilor) fără. În loc de materii și greich oder (mehrmals) nicht. Statt sinnvoller Fächer
        reforme cu un bun sens, autoritatea a implementat re- und Reformen hat die Autorität leider sinnlose Refor-
        forme aparent inutile, ca existența clasei 0 sau regula men implementiert, wie die Klasse 0 oder die Regel, die
        ce spune că un elev nu are voie să se transfere între se- sagt, dass die Schüler zwischen den Semestern dessel-
        mestrele aceluiași an. Dar ce s-ar putea face mai bine? ben Jahres kein anderes Profil besuchen können. Aber
        Pentru a răspunde la această întrebare, trebuie mai was könnte besser gemacht werden? Um auf diese Frage
        întâi să înțelegem cine are puterea de a aduce schim- zu antworten, müssen wir erstmals verstehen, wer die
        barea.                                                Macht hat, Entscheidungen zu treffen.
               În mod normal Ministerul Învățământului are           Normalerweise hat das Bildungsministerium
        această  capacitate.  De  exemplu,  în  2015  ministrul diese Macht. Zum Beispiel hat der Bildungminister
        educației Sorin Cîmpeanu a creat un grup de lucru, Sorin Cîmpeanu 2015 eine Arbeitsgruppe erstellt, die
        care urma să conceapă un plan de reforme. Grupul de einen Reformenplan konziepieren musste. Die Arbeits-
        lucru avea în componență membri importanți ai vieții gruppe hatte wichtige Mitglieder des kulturellen und
        culturale și politice românești: Eugen Stoica (inspector politischen Lebens in Rumänien: Eugen Stoica (Gene-
        general al Ministerului Educației), Magdalena Balica ralinspektor im Bildungsministerium), Magdalena Ba-
        (vicedirector al Institutului de Științe Pedagogice), lica (Vizedirektorin im Bildungswissenschaftsinstitut),
        Laura Căpiță (cercetătoare în cadrul aceluiași institut) Laura Capita (Wissenschaftlerin an demselben Institut)
        alături de alții. Planul lor urma să fie verificat de o altă und andere. Ihr Plan musste von einer anderen Manns-
        echipă și apoi acceptat sau nu.                       chaft überprüft werden und dann akzeptiert oder nicht.
               Așadar, când cetățenii normali își doresc să Also, wenn sich normale Bürger einen Vorschlag zu ma-
        facă o propunere, ei pot să intre în contact cu ministe- chen wünschen, können sie das Ministerium auf eine
        rul printr-un număr de telefon sau să planifice o între- Telfonnummer erreichen oder eine Sitzung mit einem
        vedere  cu  un  membru.  Totuși,  nu  este  simplu  să Mitglied erfordern. Doch ist es nicht einfach, eine sol-
        planifici o astfel de întâlnire și ar fi nevoie de dovezi che Sitzung zu bekommen und man bräuchte Beweise,
        că nu numai cel care inițiază întâlnirea are o idee sau dass nicht nur eine Person eine Idee oder Meinung hat,
        părere, ci mai mulți cetățeni și-ar dori să vadă o schim- sondern mehrere Bürger einen Unterschied sehen mö-
        bare. Pentru asta ar fi o petiție sau ceva asemănător cu chten. Dafür wäre eine Petition oder sonstiges wirklich
        adevărat utilă.                                       nützlich.
               După părerea mea, o serie de alte materii ar          Meiner Meinung nach soll es einige andere Fä-
        trebui să existe în sistemul nostru de învățământ, care cher in unserem Bildungssystem geben, die für das spä-
        să fie utile pentru viitorii adulți care sunt acum elevi. tere Erwachsenleben der Schüler sinnvoll sind. Solche
        Astfel de materii sunt: Educație Financiară, Educație Fächer sind: finanzielle Bildung, Bildung für ein gesun-
        pentru o Viață Sănătoasă și mai multă Educație Antre-  des Leben und auch wichtig, mehr unternehmerische
        prenorială decât este în prezent studiată.            Ausbildung als jetzt soll in den Schulen gelehrt werden.
               Haideți să analizăm aceste materii:            Lasst uns diese Fächer näher recherchieren:

           REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50                                                                        77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84