Page 73 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 73

IDEILOR

                                                              mai radicale să domine spațiul public și să ia decizii
                                                              în numele întregii societăți.
                                                                     Aceasta paradigmă cere vigilența noastră a tu-
                                                              turor în fața discursului propagandistic. Trebuie să
                                                              înțelegem semnificația reală a mesajelor ce încearcă
                                                              să ne formeze opiniile, sursa lor și măsura în care cu-
                                                              vintele plăcute, sau măcar așteptate, ascund scopuri
                                                              care sunt străine intereselor noastre. Totuși, aceasta nu
                                                              este întreaga poveste. Noi nu ne găsim întotdeauna în
                                                              fața emițătorului direct al propagandei, căruia putem
                                                              să-i atribuim un interes meschin. Prin însăși natura sa,
                                                              propaganda este retransmisă de emițători secundari
                                                              care pot fi de bună credință. Spre exemplu cineva re-
                                                              transmite o știre falsă, fără să aibă rele intenții, fiind
                                                              convins de veridicitatea sa și devenind astfel emițător
                                                              secundar al propagandei. Într-o asemenea situație, pro-
                                                              paganda este mult mai de dificil de identificat.
                                                                     Putem spune astfel că propaganda este com-
                                                              pusă  din  idei  ce  prin  însăși  natura  lor  transcend
                                                              emițătorii inițiali și sunt purtate mai departe. Reacția
                                                              reflexivă de a repudia opinii prin asociere nu face
                                                              decât să adâncească și să permanentizeze diferențele
                                                              de opinie. Ca atare trebuie să rămânem deschiși com-
                                                              promisului și opiniilor diferite ferindu-ne de generali-
                                                              zări, fie ele pozitive sau negative.
                                                                     Nu  există  soluție  permanentă  sau  garantată
                                                              care să oprească utilizarea propagandei, dar stă în pu-
                                                              terea fiecăruia dintre noi să punem întrebările dificile,
        dizidență locală sub o uniformitate ce aducea cu sine  fie și doar nouă înșine, permițând discursului onest și
        apatia, susținînd astfel sistemul rigid și autoritar ce  moderat să fie auzit.
        i-a dat naștere.
               În democrația modernă propaganda nu își are
        locul,  ea  stă  in  opoziție  cu  sistemul  în  care
        funcționează. Politicile publice sunt decise atât prin
        competiție pentru voturile alegătorilor, cât și prin con-
        sens și compromis după încheierea procesului electo-
        ral.  Apelul  la  afect,  la  simboluri  deja  încărcate
        emoțional, fie ele conceptuale, vizuale sau auditive nu
        scurtcircuitează  doar  gândirea  pe  termen  lung,
        rațională, bazată pe argument și contra-argument, ci
        însuși procesul democratic.
               Într-o paradigmă propagandistică, viața poli-
        tică încetează să mai fie scena unor dezbateri coerente
        ce îi permit privitorului să își formeze o opinie despre
        mesajele și intențiile fiecărui actor politic, devenind
        în schimb, un conflict surd de simboluri golite de sens,
        înșirate anapoda și adesea folosite de ambele părți
        până la absurd. Însă răul făcut nu se oprește aici. După
        înfierarea oponentului pe toate planurile, batjocorirea
        argumentelor lor și crearea unui contrast cât mai mare
        între poziția sa și aceea a emițătorului de propagandă,
        cum va părea compromisul politic, atât de vital unei
        democrații în ochii alegătorului? Nu ar fi prea mult să
        o numim trădare, o trădare a sentimentelor părtinitoare
        și prejudecăților pe care a fost construit mesajul pro-
        pagandistic.
               Astfel  propaganda  conduce  la  abandonarea
        compromisului într-un cerc vicios al radicalizării, du-
        blat de cinismul celor care, dezamăgiți, se izolează de
        scena politică, permițând unei minorități din ce în ce
                                                                   grafica: Carmen Hrubaru și
           REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50                                 Andreea Cosmina Turcu                  71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78