Page 72 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 72

AGORA                                    Bogdan OBODARIU
                                                                         absolvent CNU promoția 2009
                                                                      master Facultatea de Ştiințe Politice
                                                                               SNSPA - București
          Simbolistica propagandei




               Citind titlul de mai sus, se prea poate să vă
        așteptați la un articol care să înfiereze propaganda. Mă
        tem însă că, dacă acesta v-a fost gândul, ați folosit
        tipul de gândire pe care se bazează emițătorii de pro-
        pagandă.
               La nivelul său cel mai profund, propaganda
        este o unealtă, o metodă de comunicare. Ea folosește
        simboluri încărcate de semnificație emoțională pentru
        a scurtcircuita gândirea rațională pe termen lung și a
        apela direct la afect.
               Poate vă întrebați cum poate un asemenea dis-
        curs să fie acceptabil. O întrebare cu totul legitimă.
        Considerați, spre exemplu, mesajele scurte pentru pro-
        movarea unui mod de viață sănătos, sau acelea cerând
        donații pentru sinistrați în urma unor calamități natu-
        rale. În ambele cazuri apelul la afect este atât eficace,
        cât și fundamental benefic, atâta timp cât intenția din
        spatele mesajului este onestă. Dar să luăm în conside-
        rare o sintagmă mult mai puțin inocentă, adesea folo-
        sită în războaiele moderne, mai ales după sfârșitul
        Razboiului Rece: „în luptă s-au înregistrat pierderi co-
        laterale.” Aceste cuvinte sterile maschează o realitate
        sângeroasă, moartea unor civili ca urmare directă a
        unor operațiuni militare. Ele sunt menite să distanțeze
        receptorul propagandei de acest fapt.





                                                                     Totuși, propaganda poate și eșua. Astăzi, când
                                                              auzim sau citim despre pierderi colaterale cel mai
                                                              adeasea  percepem  juxtapunerea  sintagmei  crudei
                                                              realități. Disonanța, cauzată de numeroase „devoalări”
                                                              prin imagini, reportaje sau chiar parodii amare induce
                                                              un sentiment de repulsie, ceea ce a făcut ca sintagma
                                                              să fie folosită din ce în ce mai rar.
                                                                     Totuși, exemplul de mai sus nu se referă la
                                                              ceea ce cei mai mulți dintre noi își imaginează atunci
                                                              cand se gândesc la termenul „propagandă,” în contex-
                                                              tul vieții noastre de zi cu zi, la propaganda politică.
                                                              Într-o dictatură, propaganda este adesea omniprezentă
                                                              și evidentă, am putea spune chiar grosolană pe măsură
                                                              ce limbajul și mesajele devin osificate. Așa zisa „limbă
                                                              de lemn” a comunismului pare aproape amuzantă prin
                                                              absurdul sau autosuficiența și suprema aroganță ideo-
                                                              logică. Sprijinită de cenzură și creată într-o lume în
                                                              care informația circula mult mai lent, ea nu necesita
                                                              suplețe în actul de comunicare, ci doar putere, certitu-
                                                              dine, luptându-se mai puțin cu sistemele ideologice
                                                              „concurente” și mai mult cu umbrele lor, văzute prin
                                                              prisma propriilor prejudecăți. Totuși acest sistem de
                                                              comunicare greoi își îndeplinea funcția, aceea de a su-
                                                              prima  micile  revolte  individuale,  sau  punctele  de
                      grafica: Bogdan Vișan și
          70               Ana Maria Roșu                        REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77