Page 109 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 109

DIDACTICA                                    Nu știu dacă voi putea vreodată să-i mulțumesc
                                                              îndeajuns unchiului pentru propunerea din acea seară.
               Când am ajuns în campus, am mers țintă spre Am început chiar din acea săptămână. Aș spune că
        cameră, tăcut, căci era foarte târziu. Am aprins lumina m-am descurcat destul de bine încă de la început, așa
        și  am  început  să  fac  ordine  prin  lucruri.  După  ce că după o lună mă simțeam deja în apele mele în Italia.
        mi-am aranjat bagajele, am scos două dintre țigările Chiar şi în timpul liber, tot teatrul îmi guverna viaţa
        tatălui meu. Nu fumasem decât una, după ce îmi lua- pentru că repetam în faţa oglinzii rolul studentului
        sem primul examen. Înainte să plec, le-am lăsat un Trofimov din Livada de vişini, piesă ce urma să fie ju-
        mesaj colegilor: „Dragii mei... plec la Viena!”       cată cu casele închise. În una dintre după-amiezi, îl
               Această plecare a reprezentat pentru mine o aud pe regizorul rus Dmitri Ivanovici Petrov ţipând că
        schimbare majoră. Am aflat că deciziile bune sunt de- piesa nu poate avea succes din cauză că cel care îl juca
        ciziile luate din instinct. Viena m-a modelat și m-a pe  studentul  Trofimov  se  împiedicase  în  timpul
        transformat dintr-un tânăr care visează într-unul ce-și repetițiilor, fracturându-și piciorul. Auzind acestea, la
        îndeplinește  visele.  Ambiția,  munca  și  dedicarea sfârşitul repetiţiilor, după ce mi se pare că toţi au ple-
        mi-au fost mereu cei mai buni prieteni. Acolo am făcut cat, urc pe scenă ca să interpretez rolul pe care visez
        parte dintr-o trupă modestă de actori alături de care am să-l joc încă de la treisprezece ani ani. Imediat cum
        învățat să-mi creez viața și să rezist timpurilor grele. termin, constat că sunt fixat de numeroase priviri. În
        Au fost momente în care eram falit și obosit să mai în- secunda următoare, încep ropote de aplauze şi îl aud
        cerc, dar răbdarea și psihicul puternic m-au ajutat să pe regizor:
        supraviețuiesc și să-mi depășesc condiția mediocră în - Vreau să intri în trupa de teatru şi nu accept un refuz.
        care trăiam. După un timp am simțit nevoia unor noi Ne-am înţeles? îmi spune regizorul, fixându-mă cu
        experiențe,  neputând  să  rămân  într-un  singur  loc; ochii lui mici şi gri ca cenuşa.
        mereu am fost un spirit liber, sufletul meu simțea ne- - Cum pot refuza ceva la care visez încă din şcoală?!
        voia de a asimila noi mistere, așa că atunci când mi Normal că accept, spun eu foarte bucuros şi însufleţit
        s-a ivit ocazia de a pleca în vizită la rudele mele din de această propunere.
        Italia, nu am ezitat.                                 - Atunci am rezolvat. Spectacolul trebuie să continue,
               Ajuns în Italia, de la aeroportul din Roma până zice regizorul, adresându-mi un zâmbet asemănător
        în orășelul în care locuiau rudele mele am luat trenul, unui copil când primeşte ce vrea.
        urmând să mă aștepte în gară unchiul Dan, cu care am Nu am înțeles niciodată „genialitatea” la care s-au re-
        comunicat doar prin scrisori. Din pozele trimise de ferit de-a lungul timpului atâția oameni. Pentru mine
        acesta, mi-am dat seama că trebuie să fie un tip înalt, era simplul mod de a fi și de a-mi trăi pasiunea, de a-
        cu o fizionomie asemănătoare cowboy-lor şi cu părul mi exprima sensibilitatea. Poate chiar acesta este se-
        şaten, tuns milităreşte. Știam că el și soția lui, Rita, au cretul  succesului  meu  ulterior.  După  rolul  lui
        decis să se mute în Italia cu mult timp în urmă și de Trofimov, am mai primit câteva oferte în teatre impor-
        aceea a fost mai greu să păstrăm o relație apropiată, tante din Italia, ceea ce a însemnat enorm în acel mo-
        așa că mă bucuram foarte mult să-i văd. Acel drum ment  pentru  șlefuirea  personalității  mele  de  actor.
        obositor a trecut ca un val de aer rece prin vene lăsând Trăiam, respiram și iubeam prin teatru, în teatru, tea-
        în urmă o dâră de emoții anexate originilor mele, dar trul în sine. Cine eram eu, de fapt? Actorul, personajul,
        distruse de gândurile primordiale. Pribegeam printre omul? Cine era omul Alexandru Tudor? Cine era acest
        necunoscuți cu gândul că aș putea zări acel chip care talent nemaivăzut despre care se tot vorbea? Eu? Eu
        mă aștepta pe mine. În încercarea de a găsi un loc mai nu mă identificam cu Alexandru Tudor. El era anexa
        puțin aglomerat pentru a putea fi văzut mai ușor de un- repertoriului meu actoricesc. Când eu trăiam atât de
        chiul Dan, mă lovesc de un domn și acestuia îi cade intens pe scenă fiind un scriitor, un mag, un tâlhar, un
        pălăria. O ridic rapid de pe podea, bâlbâind câteva sensibil, un jalnic rob ori un înger, cum puteam afirma
        scuze, iar când îl privesc în ochi, un zâmbet îmi îm- că eu sunt ceea ce sunt? Eul meu trăia în spațiul dintre
        bracă fața. Ca printr-un joc al hazardului îl recunosc; real și ficțional.
        este el, unchiul meu. Diferențele sunt evidente față de R.: Domnule Tudor, mai am pentru dumneavoastră o
        imaginea din fotografie, însă trăsăturile de bază nu se ultimă întrebare. Mi-ați vorbit în decursul acestui in-
        pot ignora. El m-a recunoscut cu ușurință. Ne-am în- terviu  despre  copilăria,  adolescența  și  maturizarea
        dreptat spre casă discutând despre România și despre dumneavoastră, așa că vă întreb acum: dacă ați putea,
        lucrurile care s-au schimbat în țară în ultimul timp. ce ați schimba sau ce ați adăuga acestor evenimente?
        Seara am luat cina și pentru prima dată după multă A.T.: Mă bântuie adesea gândul că aș fi putut face lu-
        vreme am simțit din nou căldura familiei.             crurile mai bine, dar am încredere în instinctele mele
        - Alexandru, cât timp stai la noi, nu ai vrea să acumu- și sper că într-o zi voi fi destul de matur, încât să trec
        lezi puțină experiență în ceea ce privește lumea tea- peste complexul perfecțiunii care mă macină atât de
        trului dintr-un unghi mai... îndepărtat de scenă? Am tare acum. Un lucru care mi-a lipsit în acești ani a fost
        un prieten foarte bun care îți poate oferi un post de ad- probabil iubirea. Simt că am oferit foarte mult și, la un
        ministrator la teatrul din oraș. Nu ai nimic de pierdut, moment dat, energia pe care o primești în schimb de
        să știi. Aici se lucrează cu profesioniști, spuse unchiul la public nu mai este de ajuns. Dar acesta este probabil
        Dan în timpul mesei.                                  riscul actorului, al omului de artă care își dedică viața
        - Sigur că mă interesează! Orice oportunitate e bine- unei singure iubiri și uită că în final este și el om. Ar
        venită. Mereu m-am întrebat cum funcționează partea fi ideal dacă am putea fi doar actori, doar artiști, dar
        administrativă a teatrului.                           condiția artistului este cea de om, iar omul trebuie să
        - Foarte bine! Cred că poţi începe chiar în una din zi- se hrănească și cu iubire pentru a fi complet.
        lele următoare.

        106                                                      REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114