Page 107 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 107
Cătălin Aurică DIDACTICA
Paşi prin istorie
“Paşi prin istorie” este un proiect de istorie
prin intermediul căruia două grupuri de elevi din
Focșani și Transnistria şi-au împărtăşit cunoştinţele şi
s-au împrietenit.
Acest proiect a fost realizat de două ONG-uri:
ProHistoria XXI (un ONG înființat de Mihăița Negrei,
fost elev la Colegiul National “Unirea”) și Promo-Lex
(asociaţia Promo-LEX este o organizaţie non-guver-
namentală, apolitică şi non-profit, axată pe promova-
rea valorilor democratice şi a standardelor
internaţional recunoscute în domeniul drepturilor
omului în Republica Moldova, inclusiv în regiunea
transnistreană). Echipa Promo-LEX este formată din
tineri activişti pentru drepturile omului, care luptă pen-
tru o schimbare în cadrul societăţii moldoveneşti, pen-
tru promovarea democraţiei şi împotriva încălcărilor comună şi separată a României şi Moldovei. Am avut
drepturilor omului în Republica Moldova. Misiunea plăcuta surpriză să constat că prietenii mei din Trans-
Asociaţiei Promo-LEX este de a contribui la dezvol- nistria sunt şi se consideră români, numai că din păcate
tarea democraţiei în Republica Moldova prin promo- nu suntem o singură ţară. De asemenea, o parte impre-
varea şi apărarea drepturilor omului şi prin sionantă a proiectului nostru a fost vizita mausoleelor
consolidarea Societăţii Civile. Printre numeroasele ac- care comemorează moartea eroilor români și nu numai
tivităţi ale Promo-LEX, se regăseşte şi programul de din Primul Război Mondial. O onoare extraordinară
educaţie în domeniul Drepturilor Omului. Programul fiindu-ne acordată atunci când am fost primii vizitatori
se adresează tinerilor din regiunea transnistreană. ai Mausoleului de la Soveja de la restaurare. Însă, ma-
Vreau să le mulţumesc acestor instituţii şi în joritatea activităţilor s-au desfăşurat la Muzeul Unirii
special oamenilor care mi-au oferit plăcerea să fac unde, alături de noi a fost doamna profesoară Carmen
parte dintr-un proiect extraordinar. Atarcicov. Dumneaei a făcut ca aceste activităţi să fie
Promovarea patrimoniului cultural-istoric din interesante pentru toţi membrii grupului.
judeţul Vrancea în rândul tinerilor, prin activităţi in- Alte activităţi s-au desfășurat şi la Biblioteca
terdisciplinare nonformale, pentru dezvoltarea aptitu- Judeţeană “Duiliu Zamfirescu” Focşani, atât la secţia
dinilor de relaţionare şi comunicare a fost scopul de adulţi, cât şi la secţia de copii. Aceste activități au
principal al proiectului. Proiectul a avut o varietate ex- avut în principal rolul de a ne cunoaşte ca persoane.
traordinara de activităţi: istorice, integrare europeană, De asemenea, am făcut un tur al muzeelor şi al lăca-
excursii şi de autocunoaştere. şelor de cult din Focşani.
Proiectele istorice s-au axat pe Primele Două O activitate cu totul specială a avut loc în Casa
Războaie Mondiale, personalităţi ale sec. XX şi istoria de Cultură din Panciu, unde colegii noştri de la liceul
din Panciu ne-au prezentat piesa de teatru cu care au
câştigat numeroase premii în ţară, şi câteva cântece
tradiţionale vrâncene. Personal, am fost impresionat
de căldura cu care am fost primiţi la Panciu şi doresc
să le mulţumesc pentru spectacolul oferit.
Ultimele trei zile le-am petrecut la Soveja. În
timpul acestei excursii am vizitat mai multe obiective,
de exemplu casa memorială Moș Ion Roată, casa de
vacanţă a lui Nicolae Ceaușescu de la Soveja etc. La
Soveja am făcut şi o drumeţie pe munte care a testat
condiţia fizică tuturor.
Partea finală proiectului a fost cea mai fru-
moasă, a fost partea în care s-au legat prietenii, sau cel
puţin amiciţii, a fost partea în care fiecare noapte a fost
REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42 103