Page 119 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 119

PROIECTE DIDACTICE
                                                                                PROIECTE DIDACTICE
                                                                                PROIECTE DIDACTICE
                                                                                PROIECTE DIDACTICE
                                                                                PROIECTE DIDACTICE
               personajul activ care observã, ci este doar     melancolie ºi obosealã, în faþa acestei fecioare
               observatã. Acelaºi lucru se întamplã ºi în      care îl privea în ochi, zâmbindu-i cu familiaritate,
               ,,Corbul” unde, deºi este cauza durerii ºi      parcã l-ar fi ales numai pe el din tot grupul, sã-i
               nebuniei naratorului, Lenore este doar          spunã numai lui de nesfârºita ei singurãtate.”).
               menþionatã, nu participã cu adevãrat la poveste,  Astfel, înþelegem cã o parte din Christina a fost
               iar în tabloul lui Arnold Böcklin, personajele sunt  transferatã în tablou ºi cã acesta îl foloseºte ca
               anonime, deºi mulþi au interpretat vâslaºul ca  o modalitate de a-i controla pe cei din casã.
               fiind Charon, cel care conducea spiritele morþilor  Acelaºi lucru se întâmplã ºi în ,,Portretul Oval”.
               în lumea subpãmânteanã în mitologia greacã,     În timpul nopþii, naratorul descoperã într-un colþ,
               silueta misterioasã reprezentând un suflet.     portretul unei femei foarte frumoase ºi pentru o
                      În cele trei opere literare, putem observa  clipã are impresia cã aceasta este realã ºi cã-l
               decãderea principalelor personaje masculine. În  priveºte. Povestea sugereazã tensiunea dintre
               ,,Domniºoara Christina”  Egor este adus în      efemeritatea vieþii ºi eternitatea artei. În acest
               pragul nebuniei de îmbolnãvirea Sandei ºi de    context se poate pune chiar semnul egal între
               visele neîncetate în care îi apare strigoiul.   artã ºi moarte, pictorul fiind atât de obsedat de
               Nebunia sa culmineazã în episodul din pivniþã,  portret încât îºi sacrificã soþia, iar aceasta, din
               în care Egor se pierde pe sine, iar la sfârºit nici  dragoste pentru el, acceptã. În final, în timp ce
               nu ºtie dacã totul a fost real sau nu. În ,,Portretul  moare, procesul de transfer dintre viaþã ºi artã
               Oval”, soþia pictorului este nevoitã sã împartã  este complet, iar portretul îi surprinde
               dragostea ºi atenþia soþului ei cu arta. În final,  frumuseþea ºi sufletul pentru totdeauna.
               cea din urmã triumfã, pictorul devine din ce în         În cele douã opere ale lui Poe întâlnim
               ce mai obsedat de picturã ºi, când portretul se  conceptul de femeie idealã a acelor vremuri:
               apropie de final, bãrbatul se închide în turn   despre cele douã femei ºtim doar cã sunt ireal
               împreunã cu soþia sa, pentru a putea lucra      de frumoase (,,Era o fatã de o rarã frumuseþe,
               neîncetat. Astfel, ,,nu vedea fantasticului ºi cea  pe cât de fermecãtoare, pe atât de plinã de
               realã. Când îl vãd prima oarã, portretul Christinei  voiciune”; ,,Fata farã-asemuire, îngerii îi spun
               îi afecteazã profund pe cei doi barbaþi, fiecare  Lenore”), astfel, ele pot reprezenta un simbol
               având impresia cã aceasta i se ,,adreseazã”     pentru dragoste eternã (soþia pictorului se
               personal (,,D-l Nazarie simþi teroarea ca o ghearã  sacrificã din dragoste), frumuseþe ºi speranþã
               apãsându-i pieptul. Domniºoara Christina        (naratorul din ,,Corbul” sperã, pânã în ultima
               zâmbea din portretul lui Mirea, parcã l-ar fi ales  clipã, cã îºî va revedea iubita”).
               într-adins pe el.”, ,,Egor rãmãsese departe de          În toate operele observãm cã momentul
               portret. Se trudea sã-ºi dea seama de unde      ales pentru introducerea fantasticului este miezul
               izvora în sufletul sãu atâta jale sau atâta     nopþii, care în mod tradiþional simbolizeazã ,,ora
                                                               vrãjilor de noapte”, când demonii, vrãjitoarele ºi
                                                               fantomele au cea mai mare influenþã asupra
                                                               muritorilor.
                                                                       În final vedem cum, deºi au o temã
                                                               comunã, atmosfera operelor este destul de
                                                               diferitã. În ,,Domniºoara Christina”, întâlnim
                                                               sentimentul de neliniºte amestecat cu groazã,
                                                               urmãrim tensionaþi cum influenþa maleficã a
                                                               strigoiului îi afecteazã, ºi îi aduce în pragul
                                                               nebuniei pe toþi, cel mai înfricoºãtor moment fiind
                                                               acela cand, în vis, Egor întâlneºte adevãratul
                                                               demon ce se ascunde în spatele Christinei ºi
                                                               simte  rãutatea purã ce izvorãºte din fiinþa ei. În
                                                               ambele opere ale lui Poe, deºi tragice, atmosfera
                                                               este una romanticã, goticã, avem un sentiment
                                                               de îndepãrtare de lumea contemporanã, creat
                                                               prin atenta alegere a locaþiei ºi a decorurilor. În
                                                               tabloul lui Arnold Böcklin, imaginea este fixatã
                                                               într-o stranie nemiºcare atemporalã. Privind
                                                               pictura, suntem transportaþi din lumea realã în
                                                               cea a umbrelor, unde predominã o atmosferã
                                                               tensionatã, care ne face sã aºteptãm încordaþi,
                                                               chiar ºi cea mai micã miºcare sau sunet. Natura
                                                               pare irealã ºi neliniºtitoare, devine oglinda unor
                                                               stãri sufleteºti ale pictorului sau ale privitorului.
                           grafica: Diana Florea
                           grafica: Diana Florea
                                                                                          Ioana HÎNGU
                           grafica: Diana Florea                                          Ioana HÎNGU
                                                                                          Ioana HÎNGU
                                                                                          Ioana HÎNGU
                                                                                          Ioana HÎNGU
                           grafica: Diana Florea
                           grafica: Diana Florea
                                                                                          clasa a IX-a F
                                                                                          clasa a IX-a F
                                                                                          clasa a IX-a F
                                                                                          clasa a IX-a F
                               clasa a X-a F
                               clasa a X-a F                                              clasa a IX-a F
                               clasa a X-a F
                               clasa a X-a F
                               clasa a X-a F
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                  REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40                                                   1 1 1 1 115
                  REVIST
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                                         15
                                                                                                         15
                                                                                                        15
                                                                                                        15
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124