Page 122 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 122

PROIECTE DIDACTICE
               PROIECTE DIDACTICE
               PROIECTE DIDACTICE
               PROIECTE DIDACTICE
               PROIECTE DIDACTICE
                         Textul de mai jos reprezintã teza elevei semnatare, o rezolvare foarte frumoasã
                  la niºte subiecte destul de dificile pentru clasa a noua
              Se dau textele:
              Se dau textele:
              Se dau textele:
              Se dau textele:                                        „Pe când treceam pe acolo
              Se dau textele:
               „Leoaicã tânãrã, iubirea                              Ne-am vãzut pe amândoi
              Mi-a sãrit în faþã.                                    În faþa marelui bot
              Mã pândise-n încordare                                 Încercam sã îl þinem închis.
              Mai demult.
              Colþii albi mi i-a înfipt în faþã,                     Seara la-napoiere
              M-a muºcat leoaica, azi, de faþã.”                     N-am mai vãzut decât botul
              (Nichita Stãnescu - „Leoaicã tânãrã, iubirea”)         Roºu cãscat.
                                                                     Din tine ºi din mine nici o urmã.”
              „Dar sã ºtii:                                          (Erich Fried - „Un leu la fântânã”)
              Trãiascã zilele fiarelei. Sunt o orã acuaticã.
              Seara pleoapa mi-e somnoroasã ca pãdurea ºi cerul.
              Dragostea mea cunoaºte puþine cuvinte:
              Ce bine e lângã sângele tãu!”                     Scrieþi un eseu de treizeci-patruzeci
                                                                Scrieþi un eseu de treizeci-patruzeci
                                                                Scrieþi un eseu de treizeci-patruzeci
                                                                Scrieþi un eseu de treizeci-patruzeci
                                                                Scrieþi un eseu de treizeci-patruzeci
              (Gottfried Benn - „Ameninþarea”)           de rânduri despre tema acestor poezii,
                                                         de rânduri despre tema acestor poezii,
                                                         de rânduri despre tema acestor poezii,
                                                         de rânduri despre tema acestor poezii,
                                                         de rânduri despre tema acestor poezii,
                                                         conþinând trei judecãþi comparative.
                                                         conþinând trei judecãþi comparative.
                                                         conþinând trei judecãþi comparative.
                                                         conþinând trei judecãþi comparative.
                                                         conþinând trei judecãþi comparative.
                                 Iubirea-fenomen al insolitului
                                 Iubirea-fenomen al insolitului
                                 Iubirea-fenomen al insolitului
                                 Iubirea-fenomen al insolitului
                                 Iubirea-fenomen al insolitului
                   Iubirea s-a comportat adesea ca un proces de homeostazã, axându-se pe inundarea
            corpului fiinþei umane cu sentimentul întemniþãrii. Nu o închidere dureroasã, care se va
            autoproclama ca celulã a suferinþei, ci o închidere ºi transformare a eului. Sub auspiciile acestui
            fenomen se aflã ºi „fiinþãrile” din cele trei texte date: iubirea ºi umãrile sale insolite pretind acest
            lucru.
                   Dacã Nichita Stãnescu provoacã amorul, definindu-l ca resurecþie prin modul în care îl
            ilustreazã („Colþii albi mi i-a înfipt în faþã,/ M-a muºcat leoaica, azi, de faþã!”), Erich Fried urmãreºte
            asimilarea scheletului uman de cãtre o forþã exterioarã, capabilã sã galvanizeze eul acestuia, sã
            îl rupã ºi apoi sã îl þinã închis într-o carcerã. Imuabil, „botul” cuprinde, ascunde amprenta iubirii
            care poate declanºa pãtrunderea într-o unitate a extazului. Sentimentul este astfel contorizat, nu
            examinat sec ºi vizeazã eruperea imaginii celor doi îndrãgostiþi „androgini” care au primit integrarea
            în iubire, transplantul imuabil al acesteia. „Leoaica” este tânãrã, deoarece poetul priveºte iubirea
            ca autoritate virginã, nepângãritã. Valorizatã ca ºi instanþã care cautã izolarea naturii îndrãgostitului
            de lumea care posedã plãgile sentimentului opus iubirii, „leoaica” se manifestã ca mamã ce doreºte
            eradicarea spiritului îndrãgostitului, celui abia lovit de colþii ei, din universul care îl poate condamna
            la suferinþã. Dacã matricea amorului se vede ca ºi vid din care se naºte nevidul, fericirea deloc
            tranzientã în poezia „Leoaicã tânãrã, iubirea” a lui Nichita Stãnescu, în „Ameninþarea” lui Gottfried
            Benn, ea devine nucleu al izolãrii în fiara supremã, iubirea.
                   Acelaºi motiv, al „leoaicei”, al „fiarei” care îºi oferã muºcãtura doar celui care simte iubirea,
            se regãseºte în ambele poezii, înfãþisând recrearea eului uman în prezenþa amorului care se
            aruncã asupra naivului. Noutatea o reprezintã eruperea senzorialã, ieºirea din abruptul personal,
            al limitelor proprii, sucombarea statutului de victimã a uniunii dureroase dintre restul umanitãþii ºi
            autoritatea creatoare. Animalele primesc în ambele texte atributul captãrii, întemniþãrii ºi
            metamorfozãrii eului în naturã fosforescentã. Dacã aici „sângele” va proclama unirea primordialã
            ºi, totodatã, ultimã, dintre îndrãgostiþi, în poezia lui Erich Fried, „Un leu la fântânã”, este evidenþiatã
            intrarea în gura care pretinde cãlcarea stigmatului umanizãrii sub aspectul roºului de sân de mamã
            care hrãneºte puiul. Acel „noi”, multiplu al eului reînfiinþat în „botul” iubirii se hrãneºte din plasa
            naturii „amor”, iar încercarea de a ieºi sau de a închide acest schelet care digerã cu plãcere fiinþa
            umanã reprezintã reminiscenþa domeniului uman. Istoria eului, istorie psihologicã atât în
            „Ameninþare”, cât ºi în „Un leu la fântânã”, se priveºte în mai multe dimensiuni: reglare a eului,
            dupã pãtrunderea în sentiment ºi fericire prin gnozie, prin suprasenzorial.
                   În concluzie, iubirea se manifestã ca un fenomen al ruperii tumorii umanului, obiºnuitului ºi
            al cãutãrii insolitului.
                                                                    Beatrice Maria ALEXANDRESCU
                                                                    Beatrice Maria ALEXANDRESCU
                                                                    Beatrice Maria ALEXANDRESCU
                                                                    Beatrice Maria ALEXANDRESCU
                                                                    Beatrice Maria ALEXANDRESCU
                                                                                          clasa a X-a A
                                                                                          clasa a X-a A
                                                                                          clasa a X-a A
                                                                                          clasa a X-a A
                                                                                          clasa a X-a A
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
                                                                      REVIST
                                                                                                . 39-40
                                                                                              nr
                                                                                 NOASTRÃ
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                               A
               18
               18
              1 1 1 1 118                                             REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
               18
               18
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127