Page 118 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 118
PROIECTE DIDACTICE
PROIECTE DIDACTICE
PROIECTE DIDACTICE
PROIECTE DIDACTICE
PROIECTE DIDACTICE
Fantasticul – judecãþi comparative
Fantasticul – judecãþi comparative
Fantasticul – judecãþi comparative
Fantasticul – judecãþi comparative
Fantasticul – judecãþi comparative
Fãcând o comparaþie între romanul ,,Domniºoara Christina” de Mircea Eliade, operele lui
Edgar Allan Poe ,,Portretul Oval”, ,,Corbul” ºi tabloul lui Arnold Böcklin ,,Insula morþilor”,
observãm cã acestea au o temã comunã - moartea ºi aparþin fantasticului.
În cazul operelor literare, poveºtile încep
relativ lent, primele secvenþe fiind realiste, iar
conflictul fiind gradat spre un punct culminant.
În ,,Domniºoara Christina” ne este
prezentatã o vizitã la conacul familiei Moscu.
Romanul începe cu o masã între invitaþi ºi
gazde, aflãm numele principalelor personaje ºi
le vedem interacþionând pentru prima oarã.
Atmosfera devine din ce în ce mai stranie,
Christina îi apare în vis lui Egor, Sanda se
îmbolnãveºte, iar strigoiul preia controlul asupra
întregii case. Finalul este unul tragic. Conacul
este distrus, Simina ºi Sanda mor împreunã cu
Christina, iar Egor realizeazã cã a rãmas singur
ºi cã va duce dorul celor douã femei pentru tot
restul vieþii.
În ,,Portretul Oval”, întâlnim ,,o povestire
în povestire”. La început, facem cunoºtinþã cu
naratorul care, rãnit fiind, cautã refugiu pentru o
noapte într-un conac abandonat. Acesta admirã
tablourile ce decorau pereþii camerei în care
stãtea, rãsfoind o carte care ,,avea ca scop sã
critice ºi sã descrie picturile”. În cele din urmã, grafica: Amalia Amira Giuclea
grafica: Amalia Amira Giuclea
grafica: Amalia Amira Giuclea
grafica: Amalia Amira Giuclea
grafica: Amalia Amira Giuclea
,,în adâncul miez de noapte”, el descoperã un
clasa a VIII-a A
clasa a VIII-a A
clasa a VIII-a A
clasa a VIII-a A
portret atât de real încât, pentru o clipã vede ºi clasa a VIII-a A
simte prezenþa unei femei în camera sa. Astfel rãspunde ,,Niciodatã”. Naratorul presupune cã
suntem introduºi în cea de-a doua povestire, în a fost învãþat acest cuvânt de un stãpân ºi cã
care aflãm despre soarta tragicã a unei tinere este singurul lucru pe care îl ºtie. Totuºi, îi mai
care s-a cãsãtorit cu un pictor excentric. Acesta pune câteva întrebãri, la care primeºte acelaºi
a dorit sã-ºi picteze frumoasa soþie, dar a rãspuns, iar mintea îi fuge din nou la iubita sa.
devenit atât de obsedat de portret încât nu i-a În final întreabã dacã se va revedea cu Lenore
mai acordat nicio atenþie femeii pe care o picta, în Rai, la care corbul rãspunde, ca de fiecare
care, în timp ce tabloul devenea din ce în ce datã, ,,Niciodatã”. Înfuriat, bãrbatul încearcã sã-
mai viu, ea devenea din ce în ce mai palidã. Ca l goneascã, dar corbul nu se miscã, iar ,,de-
ºi în romanul ,,Domniºoara Christina”, finalul atunci, pe totdeauna, Corbul stã, ºi stã într-una”
este unul tragic. În timpul ultimelor retuºuri, pe bustul Atenei. Naratorul dezvãluie cã sufletul
sufletul tinerei a început sã ,,pâlpâie ca flacãra sãu este prins sub umbra corbului ºi nu se va
unui sfeºnic ce se stinge”. Pictorul a terminat miºca ,,niciodatã”.
tabloul dar, în timp ce-l privea, a început sã Personajele, atitudinea ºi rolul lor diferã.
tremure, îngrozit de asemãnarea acestuia cu Pornind de la ,,Domniºoara Christina”, unde
realitatea (,,E viaþa însãºi!”), dupã care s-a toate personajele sunt bine conturate,
întors sã-ºi priveascã soþia, care era moartã. continuând cu operele lui Poe ºi cu ,,Insula
Poemul ,,Corbul” prezintã un narator morþilor”, observãm cã personajele sunt din ce
anonim, care citeºte ,,cãrþi cu tâlc tulburãtor” în ce mai misterioase ºi mai puþin conturate.
încercând sã uite de moartea iubitei sale, În romanul lui Eliade, Christina este
Lenore. Acesta aude o bãtaie în uºã, dar, când personajul principal ºi, cu trecerea timpului,
o deschide, nu vede pe nimeni. Cu ,,inima înþelegem cã ea este cea care deþine controlul
gemând” ºopteºte numele iubitei sale, iar ecoul asupra derulãrii evenimentelor ºi chiar asupra
îi rãspunde. Se mai aude o bãtaie în geam, ºi în vieþilor celor care stau în conac. În schimb, în
odaie pãtrunde un corb, care fãra a-i da atenþie ,,Portretul Oval”, deºi povestea este centratã
bãrbatului, se aºeazã pe un bust al zeiþei Atena. pe portretul ei, soþia pictorului este o figurã
Amuzat, naratorul îi cere pãsãrii sã-ºi spunã pasivã în poveste, ea îºi acceptã soarta ºi nu
numele. Spre surprinderea sa, corbul îi face nimic pentru a o schimba, nu este niciodatã
REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
REVIST
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
14
14
14
14
1 1 1 1 114 REVIST A NOASTRÃ nr . 39-40