Page 118 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 118

PROIECTE DIDACTICE
               PROIECTE DIDACTICE
               PROIECTE DIDACTICE
               PROIECTE DIDACTICE
               PROIECTE DIDACTICE
              Fantasticul – judecãþi comparative
              Fantasticul – judecãþi comparative
              Fantasticul – judecãþi comparative
              Fantasticul – judecãþi comparative
              Fantasticul – judecãþi comparative
               Fãcând o comparaþie între romanul ,,Domniºoara Christina” de Mircea Eliade, operele lui
               Edgar Allan Poe ,,Portretul Oval”, ,,Corbul” ºi tabloul lui Arnold Böcklin ,,Insula morþilor”,
               observãm cã acestea au o temã comunã - moartea ºi aparþin fantasticului.
                    În cazul operelor literare, poveºtile încep
            relativ lent, primele secvenþe fiind realiste, iar
            conflictul fiind gradat spre un punct culminant.
                    În ,,Domniºoara Christina” ne este
            prezentatã o vizitã la conacul familiei Moscu.
            Romanul începe cu o masã între invitaþi ºi
            gazde, aflãm numele principalelor personaje ºi
            le vedem interacþionând pentru prima oarã.
            Atmosfera devine din ce în ce mai stranie,
            Christina îi apare în vis lui Egor, Sanda se
            îmbolnãveºte, iar strigoiul preia controlul asupra
            întregii case. Finalul este unul tragic. Conacul
            este distrus, Simina ºi Sanda mor împreunã cu
            Christina, iar Egor realizeazã cã a rãmas singur
            ºi cã va duce dorul celor douã femei pentru tot
            restul vieþii.
                    În ,,Portretul Oval”, întâlnim ,,o povestire
            în povestire”. La început, facem cunoºtinþã cu
            naratorul care, rãnit fiind, cautã refugiu pentru o
            noapte într-un conac abandonat. Acesta admirã
            tablourile ce decorau pereþii camerei în care
            stãtea, rãsfoind o carte care ,,avea ca scop sã
            critice ºi sã descrie picturile”. În cele din urmã,   grafica: Amalia Amira Giuclea
                                                                  grafica: Amalia Amira Giuclea
                                                                  grafica: Amalia Amira Giuclea
                                                                  grafica: Amalia Amira Giuclea
                                                                  grafica: Amalia Amira Giuclea
            ,,în adâncul miez de noapte”, el descoperã un
                                                                          clasa a VIII-a A
                                                                          clasa a VIII-a A
                                                                          clasa a VIII-a A
                                                                          clasa a VIII-a A
            portret atât de real încât, pentru o clipã vede ºi            clasa a VIII-a A
            simte prezenþa unei femei în camera sa. Astfel   rãspunde ,,Niciodatã”. Naratorul presupune cã
            suntem introduºi în cea de-a doua povestire, în  a fost învãþat acest cuvânt de un stãpân ºi cã
            care aflãm despre soarta tragicã a unei tinere   este singurul lucru pe care îl ºtie. Totuºi, îi mai
            care s-a cãsãtorit cu un pictor excentric. Acesta  pune câteva întrebãri, la care primeºte acelaºi
            a dorit sã-ºi picteze frumoasa soþie, dar a      rãspuns, iar mintea îi fuge din nou la iubita sa.
            devenit atât de obsedat de portret încât nu i-a  În final întreabã dacã se va revedea cu Lenore
            mai acordat nicio atenþie femeii pe care o picta,  în Rai, la care corbul rãspunde, ca de fiecare
            care, în timp ce tabloul devenea din ce în ce    datã, ,,Niciodatã”. Înfuriat, bãrbatul încearcã sã-
            mai viu, ea devenea din ce în ce mai palidã. Ca  l goneascã, dar corbul nu se miscã, iar ,,de-
            ºi în romanul ,,Domniºoara Christina”, finalul   atunci, pe totdeauna, Corbul stã, ºi stã într-una”
            este unul tragic. În timpul ultimelor retuºuri,  pe bustul Atenei. Naratorul dezvãluie cã sufletul
            sufletul tinerei a început sã ,,pâlpâie ca flacãra  sãu este prins sub umbra corbului ºi nu se va
            unui sfeºnic ce se stinge”. Pictorul a terminat  miºca ,,niciodatã”.
            tabloul dar, în timp ce-l privea, a început sã          Personajele, atitudinea ºi rolul lor diferã.
            tremure, îngrozit de asemãnarea acestuia cu      Pornind de la ,,Domniºoara Christina”, unde
            realitatea (,,E viaþa însãºi!”),  dupã care s-a  toate personajele sunt bine conturate,
            întors sã-ºi priveascã soþia, care era moartã.   continuând cu operele lui Poe ºi cu ,,Insula
                    Poemul ,,Corbul” prezintã un narator     morþilor”, observãm cã personajele sunt din ce
            anonim, care citeºte ,,cãrþi cu tâlc tulburãtor”  în ce mai misterioase ºi mai puþin conturate.
            încercând sã uite de moartea iubitei sale,              În romanul lui Eliade, Christina este
            Lenore. Acesta aude o bãtaie în uºã, dar, când   personajul principal ºi, cu trecerea timpului,
            o deschide, nu vede pe nimeni. Cu ,,inima        înþelegem cã ea este cea care deþine controlul
            gemând” ºopteºte numele iubitei sale, iar ecoul  asupra derulãrii evenimentelor ºi chiar asupra
            îi rãspunde. Se mai aude o bãtaie în geam, ºi în  vieþilor celor care stau în conac. În schimb, în
            odaie pãtrunde un corb, care fãra a-i da atenþie  ,,Portretul Oval”, deºi povestea este centratã
            bãrbatului, se aºeazã pe un bust al zeiþei Atena.  pe portretul ei, soþia pictorului este o figurã
            Amuzat, naratorul îi cere pãsãrii sã-ºi spunã    pasivã în poveste, ea îºi acceptã soarta ºi nu
            numele. Spre surprinderea sa, corbul îi          face nimic pentru a o schimba, nu este niciodatã

                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
               14
               14
               14
               14
              1 1 1 1 114                                             REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123