Page 96 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 96

criptică între ei și, inevitabil, destinul bărbatului este
                                                              legat de sol ca printr-un cordon ombilical: ,,Glasul pă-
                                                              mântului pătrundea năvalnic în sufletul flăcăului, ca
       DIDACTICA                                              bolnavă pentru a-și îndeplini scopul, acesta fiind pri-
                                                              o chemare, copleșindu-l”. Așadar, dorind să se vadă
                                                              stăpân pe întinderile Pripasului, concepe o strategie

                                                              mul pas spre dezumanizare pe care îl face. Pune la cale
                                                              un plan să o lase însărcinată pe fiica lui Vasile Baciu,
                                                              făcându-l pe acesta să se vadă nevoit să-i dea fata cu
                                                              tot cu belșugul lui.
                                                                     Hora  sătenilor  este  emblematică  pentru
                                                              evoluția cuplului Ana și Ion, reprezentând locul în care
                                                              se înfiripă relația acestora. După terminarea dansului,
                                                              el o strânge la piept stârnindu-i emoție și făcând-o să
                                                              roșească în timp ce-i imputa drăgăstos: ,,Dă-mi dru-
                                                              mul, Ionică, zău, dă-mi drumul”. Apoi se refugiază
                                                              amândoi la umbra unui nuc unde dezgustul feciorului
                                                              crește pe măsură ce-i privea ,,...buzele ei subțiri care
                                                              se mișcau ușor dezvelindu-i dinții cu strungulițe, albi
                                                              ca laptele și gingiile trandafirii”, iar dragostea fetei
                                                              înflorea în inima ei chinuită.
                                                                     Au urmat apoi mai multe apropieri în care bă-
                                                              iatul Glanetașului a fost găzduit seara de fata lui Baciu,
                                                              astfel având ocazia de a o cuceri și de a o îndemna in-
                                                              direct să nutrească o pasiune infinită pentru el. Această
                                                              iubire orbească este efectul determinismului psiholo-
                                                              gic, Ana, având o relație instabilă emoțional cu tatăl
                                                              ei, vede în Ion o figură paternă care îi poate oferi
                                                              protecție, siguranță și vrea să compenseze lipsa dra-
                   grafica: Diana Tulbure                     gostei din copilărie acum, agățându-se de cel mai mic
                                                              gest de afecțiune care i se oferă. Este de la început o
        ,,Tare-i slăbuță și urâțică, săraca de ea!”. Nici de către
        societate nu este văzută ca fiind mai mult decât o fe-
        meie neatrăgătoare și, în ciuda faptului că este avută,
        nu este clasată în fruntea sătenilor, cum era de așteptat,
        din cauza părintelui ei alcoolic.
               La polul opus, părerile localnicilor despre fe-
        ciorul Glanetașului sunt mai diverse și împărțite. De
        către  majoritate  este  văzut  într-o  lumină  pozitivă,
        având și simpatia tinerilor de la horă, este harnic, iute,
        soții Herdelea subliniind faptul că este săritor și foarte
        deștept, dar Vasile Baciu enumeră o serie de defecte
        nu foarte remarcabile la începutul operei, dar care se
        adeveresc  cu  desăvârșire  pe  parcurs:  ,,tâlhar,  hoț,
        fleandură, nimeni, sărăntoc”, iar din punct de vedere
        fizic este descris direct de către narator ca fiind un băr-
        bat arătos.
               Setea nebună pentru pământ ce îi încețoșează
        judecata lui Ion este, într-o oarecare măsură, motivată
        de determinismul psihologic: Din cauza faptului că
        și-a petrecut toată viața simțind doar cum e să nu ai
        avere și să tânjești după ea, a devenit în prezent per-
        soana  care  și-ar  sacrifica  propriile  plăceri  pentru
        obținerea acesteia, iar gândul că odată familia lui era
        una cu stare, dar a ajuns de rușinea oamenilor, îl îm-
        pinge să facă orice compromis pentru a recăpăta onoa-
        rea numelui.
               Totuși aici este vorba despre ceva mai mult
        decât o traumă ce se manifestă în lăcomie, din spusele
        naratorului înțelegem că relația protagonist-pământ
        este una mult mai profundă, feciorul tratându-l și per-
        cepându-l ca pe o ființă vie. Parcă exista o conexiune      grafica: Maria Ștefania Voicu
          94                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101