Page 74 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 74

CALENDAR  CNU
                                                                       prof. Roliana GIUCLEA


              Proiectul național „Comori ale



                      spiritualității românești”



              O poveste despre reîntoarcerea la prețuirea valorilor naționale


               Educația din ce în ce mai precară din școala          Am văzut și imagini ale unor catedrale demo-
        europeană, educație care pune din ce în ce mai puțin late sub pretextul că întreținerea lor ar fi mult prea cos-
        sau deloc accentul pe disciplinele umaniste, pe studiul tisitoare.  Sute  de  ani  de  istorie  se  prăbușesc  sub
        istoriei artelor, dar și pe cateheza creștină, deturnează ghearele ucigătoare ale unor buldozere și ale nepăsării
        sensul  ascendent  al  bătrânului  continent.  Cultura pentru fibra creștină a Europei.
        iudeo-creștină, cea care a dat faima Europei timp de         Să ținem o clipă de reculegere pentru acești
        două milenii, e lepădată, iar cultura materială pe care martori tăcuți ai istoriei și identității europene...
        aceasta a generat-o e din ce în ce mai mult afectată de      România a simțit mai de demult suferința alie-
        nepăsare, neglijență, sau părăsire... Incendiul care a nării, dureroasa rană prin care regimul comunist a vrut
        năruit parte din magnificul edificiu parizian Notre- să extirpe ființa creștină a neamului, demolând biserici
        Dame în aprilie 2019 ne-a tulburat profund. Fie că a vechi, comori de zid și de duhovnicie... Să nu uităm
        apărut din neglijență, fie că a fost generat de intenții de biserica mănăstirii Văcărești și de alte altare purtă-
        criminale, el este marca palpabilă a unei realități mai toare de neostoită rugăciune, care au fost dărâmate în
        vaste: catedralele europene, pe care mișcarea secula- perioada comunistă.
        ristă  a  ultimului  veac  le-a  golit  de  mulți  dintre
        credincioși, rămân fără susținere materială, sunt pără-
        site, unele din ele fiind cumpărate pentru a fi transfor-
        mate în locuințe particulare, terenuri de sport sau, și
        mai rău, în cluburi în care tinerii, amețiți de aburii al-
        coolului sau de prafuri aducătoare de extaz, dansează
        în atmosfera halucinantă a unor orchestrații de lumini
        psihedelice.













                                                                     Ca profesor de arte, prima mea grijă este cul-
                                                              tivarea respectului pentru acest patrimoniu inestima-
                                                              bil.  În  contextul  unor  planuri  cadru  care  nu  oferă
                                                              suficient timp educației artistice, socotesc că demersul
                                                              didactic orientat în acest sens trebuie să se prelun-
                                                              gească și în zona activităților extrașcolare. De câțiva
                                                              ani, de când mi s-au deschis ochii și am văzut cumplita
                                                              realitate a tăvălugului care lovește Europa, amenințând
                                                              să vină și peste noi, organizez activități didactice care
                                                              să  familiarizeze  elevii  cu  spațiul  sacru  ecleziastic,
                                                              evidențiindu-i valoarea artistică și, mai mult decât atât,
                                                              pe cea spirituală. Lecțiile mixte pe care le-am susținut
                                                              în ultimii ani alături de părintele Ion Dragu în cadrul
                                                              Bisericii Sf. Nicolae, lecții despre arta ecleziastică și
                                                              semnificația ei dogmatică, despre logica structurării
                                                              interiorului bisericii și despre ierarhizarea scenelor de
                                                              pe fresca din interior conțin o problematică a cărei
                                                              complexitate nu poate fi analizată decât în spațiul in-
                                                              terdisciplinar, artistic-religios, pentru că resorturile in-
          70                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79