Page 63 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 63

PALMARES  CNU

              Nume pentru Cartea Vieţii



               Sunt un om credincios, cu o credinţă primită          Când, la clasele cu profil umanist, a unspreze-
        ca har. Întru smerenie spun: “Cred, Doamne, ajută ne-  cea şi a douăsprezecea, le vorbesc elevilor mei despre
        credinţei mele”, neştiinţei mele, neputinţelor mele, tru-  valorile patrimoniului vest-european, nu de puţine ori
        pului acestuia de carne, adesea împotrivitor!         se arată surprinşi de ponderea mare a operelor cu su-
               Hristos este, aşa cum Însuşi spune, Calea, Ade-  biect vetero sau nou-testamentar. Nu poţi să înţelegi
        vărul şi Viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl DECÂT prin    pictura lui Rembrandt fără apropierea de Scriptură.
        El (Evanghelia după Ioan 14:6), prin smerire în faţa  Lumina intrinsecă pe care o emană personajele lui
        jertfei Lui mântuitoare. Soluţia Domnului e unică, fără  (fapt unic în istoria picturii) evocă văpaia Duhului. La
        compromisuri şi ocolişuri: “Adevărat, adevărat zic    Rembrandt, oamenii devin surse de lumină. Lumina
        vouă: Cel ce nu intră pe uşă, în staulul oilor, ci sare  Duhului pogorât peste creştetul proorocului Ieremia
        pe aiurea, acela este fur şi tâlhar. [...] A zis deci iarăşi  este o tulburătoare evocare a ipostazei lui înduhovni-
        Iisus: Adevărat, adevărat zic vouă: Eu sunt uşa oilor.”  cite.
        (Evanghelia după Ioan 10:1,7)”                               Tot astfel, înţelegerea vastului patrimoniu ar-
               Suntem creştini numai atunci când credem cu-   tistic bizantin nu se poate face în parametrii exegetici
        vintele lui Hristos, altfel ne lipseşte temeiul, suntem  ai modernităţii. A opera în înţelegerea acestuia după
        în confuzie, îndoială sau chiar rătăcire. Este Hristos  criterii estetice şi-atât, înseamnă a nu înţelege primor-
        intransigent în afirmaţiile Sale? Dar poate oare întu-  dialul lui temei dogmatic. Imanenţa Adevărului măr-
        nericul să stăpânească acolo unde este Lumina? Trăim  turisit este frumuseţe. Kenoza divină, deşertarea lui
        într-o Europa plină de contradicţii, aiuritoare, care so-  Dumnezeu  în  smerenie,  justifică  icoana  creştină:
        coteşte ca intolerantă afirmarea credinţei în Hristos-  Dumnezeu întrupat poate fi reprezentat, şi iconografia
        Adevărul.  În  fapt,  pentru  un  creştin,  a-şi  afirma  a slujit, se ştie, secole de-a rândul, drept pagină de
        credinţa ca fiind una dintre alte multe posibile căi în-  Evanghelie pentru masele neştiutoare de carte...
        seamnă să se dezică de cuvintele Mântuitorului. Cre-         Îmi este foarte dragă apropierea copiilor de un
        dinţa îşi pierde astfel caracterul de credinţă şi omul se  gen al icoanei care nu are caracter cult, un gen “sme-
        află “având înfăţişarea adevăratei credinţe, dar tăgă-  rit”: icoana pe sticlă. Apariţia ei, în secolele XVII-
        duind puterea ei” (2 Timotei 3:5).                    XVIII,  la  mănăstirea  Nicula,  este  motivată  de
               Nu există un model mai bun de viaţă, decât     legăturile culturale între spaţiul transilvănean şi cel al
        Hristos.                                              Europei Centrale. Nu este însă de neglijat asimilarea
               Şi nici un model mai bun de moarte...          unor trăsături de tradiţie bizantină şi postbizantină din
               Şi în orice caz, El este Cel Care a înviat şi Care  icoana rusească sau din cea athonită. În Transilvania,
        înviază...                                            icoana pe sticlă este, prin excelenţă, ţărănească, având
               Cred că fără acest model şi fără împreuna lu-  un duh aparte, inconfundabil, curat şi simplu, ingenuu.
        crare cu Duhul Lui cel Viu, care cunoaşte tainele ini-  De aceea, abordarea ei, mai dificilă în contextul unei
        milor, educaţia e un proces orb. Umanismul secular pe  supraspecializari a meşterului, devine firească atunci
        care îl cultivă în prezent învăţământul european nu   când acesta se apropie în curăţie de inimă, lăsând la o
        oferă un fundament solid care să susţină comporta-    parte toată ştiinţa construcţiei formelor “perfecte”.
        mentul moral în societate – îndată ce tânărul se con-  Acest aspect, dar şi faptul că se pot folosi culorile de
        fruntă cu situaţii de criză, el uită uşor de importanţa  apă, face ca icoana pe sticlă să fie mai lesnicios de lu-
        urmăririi binelui universal. Conştiinţa e adormită cu  crat de către copii.
        justificări: “Era imperios...” (când binele individual       Conţinuturile programei şcolare de clasa a IX-
        trece în prim-plan) sau “Cum poate corectitudinea     a permit abordarea practică a icoanei, integrând de-
        unuia singur să conteze când sensul universal e dictat  mersul în capitolul mai larg al studiului modalităţilor
        de majoritate?” Cu fiecare compromis, răul devine un  de reprezentare a spaţiului. În alt mod decât perspec-
        lucru bun (sau măcar convenţional) şi moravurile se   tiva de tip renascentist, în care adâncimea se constru-
        degradează. Astfel, omul are un etalon nestatornic -  ieste semiiluzionist, recurgând la repere geometrice,
        binele care convine prietenilor, colegilor, partidului spaţiul icoanei răstoarnă cel mai ades regulile perspec-
        sau lui însuşi... “Există oare etalon unic şi Judecător  tivei clasice. Lumea duhovnicească se ordonează după
        care pe toate să le vadă şi să le cântărească?”       alte criterii, suprafireşti, şi de aceea şi perspectiva
               Cred că tinerii au nevoie de oglindirea în Hris-  icoanei nu se aşează după legităţi optice, ci în acord
        tos, prin urmare şi de recursul la valorile care au înte-  cu ierarhia spirituală.
        meiat vasta cultură creştină a Europei. Consecinţa unei      Am scris această mărturie pentru că mi s-a
        astfel de cunoaşteri s-ar vedea nu numai în plan so-  cerut să fac o prezentare a premiilor obţinute de ico-
        cial-moral, ci şi în plan individual: câştigul este Viaţa  narii noştri la cea de-a VIII-a ediţie a concursului na-
        înnoită, creşterea duhovnicească mergând în contra-   ţional  “Sfântul  Sfinţit  Mucenic  Teodosie  de  la
        sensul entropiei universale. Vinul cu adevărat bun vine  Mănăstirea Brazi”, unde am trimis, cu susţinerea dom-
        la urmă doar prin lucrarea Mântuitorului.             nului profesor Romulus Buzățelu şi prin bunăvoinţa

            REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48                                                                       61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68