Page 140 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 140
sionat, Butimar, în schimbul unui DVD cu filmul meu REVISTEI
de licenţă, „Palmele”. Am vorbit despre posibilitatea
de a lucra împreună, după care am încercat să Pot să spun, în primul rând, că am câştigat un
schimbăm nişte e-mail-uri, să facem lucrul acesta să prieten şi, dincolo de asta, pot sublinia faptul că prin
se întâmple, dar cumva era complicat, el nu făcuse rost el am mai câştigat o lume. Am ajuns să am prieteni în
de finanţarea completă pentru film şi ideea a căzut altă ţară şi să fiu interesat de destinul comun al acestor
uşor-uşor, în umbră. S-a întâmplat ca fix înainte de în- oameni şi aici mă refer şi la turci, dar şi la minoritatea
ceperea filmărilor, operatorul turc cu care voia să kurdă.
filmeze (Fakur) să nu mai poată filma
cu el, aşa că mi-au scris un mail şi
peste 5-6 zile, aveam un bilet
cumpărat de Erol pentru o călătorie la
Istanbul. Am luat avionul şi am ajuns
la aeroport. Ţin minte că aveam 30 de
euro şi a trebuit să plătesc taxa de
viză, care a valorat jumătate din banii
pe care îi aveam. După aceea, mi-am
luat bagajul, am ieşit din sala de
aşteptare şi, crezând că am ratat întâl-
nirea, m-am uitat în jur, nu era nicio
figură cunoscută. Am încercat să îmi
reamintesc chipul lui Erol, aşa cum îl
văzusem în câteva fotografii. A fost un
moment destul de stresant, pentru că
mă simţeam pierdut, timpul se scurgea
alert, iar după vreo 20 de minute de
aşteptare eram aproape sigur că am
făcut o mare eroare că m-am dus
acolo, începând chiar să mă gândesc
cum să îmi cumpăr un bilet de întors, pe cine să sun 5. Există vreo disensiune între omul Erol Mintas şi
acasă. Eram foarte stresat că nu îl găseam şi în mo- regizorul de pe platoul de filmare?
mentul în care a venit, m-a luat în braţe şi m-a pupat
pe ambii obraji, aşa cum se salută în Turcia şi Nu cred şi, din punctul meu de vedere, nu este
câteodată şi la noi. A fost un moment în care m-am normal ca o persoană pusă într-un alt context, într-o
simţit foarte bine, foarte împăcat şi liniştit. Apoi, am altă poziţie, într-o situaţie în care decide, să îşi
stat împreună la el în apartamentul din Istanbul vreme schimbe atitudinea faţă de ceilalţi. Cred că Erol este
de o săptămână. În mare parte nu am făcut decât să regizorul propriei sale vieţi, e un om care are de făcut
vorbim despre scenariu. Ţin minte că am văzut foarte un lucru complicat, câteodată stresant, dar cred că fun-
puţin din Istanbul atunci, înainte de filmări. Am stat, damental este aceeaşi persoană, doar că surprins în
practic, închişi într-un apartament şi am încercat să ne contextul profesiei sale.
înţelegem într-o engleză aproximativă. Erol nu vorbea 6. Ce v-a impresionat cel mai mult în scenariul lui
atât de bine engleza la acea vreme şi nici eu nu eram Erol Mintas? Cum reuşeşte regizorul să atingă prob-
chiar atât de obişnuit; ţin minte că a fost o muncă de lemele societăţii pe care o reprezintă?
durată să ne facem înţeleşi, dar surpriza a fost că pe
măsură ce înţelegeam ce îi plăcea, ce vrea celălalt, După ce am fost de mai multe ori în Turcia, am
eram mult mai apropiaţi ca simţ estetic, ca viziune. Şi fost mai interesat de situaţia minorităţii kurde şi am
atunci a fost o întâmplare fericită faptul că am simţit început să mai şi citesc despre asta, să văd diverse
mai aproape o persoană cu care mă înţelegeam mai filme, documentare, am simţit că Erol are o treabă
greu decât alţi oameni faţă de care limba nu ar fi fost foarte grea, fiindcă, fiind regizor, având o anumită
o barieră. A fost cumva sentimentul de a întâlni pe recunoaştere şi fiind şi kurd, cumva el avea de împlinit
cineva care îţi este departe, cu care este greu să comu- anumite aşteptări; trebuia să facă un film despre ce
nici, dar pe care să îl percepi ca fiind mult mai aproape înseamnă să fii kurd în Turcia de astăzi şi să îți păstrezi
decât credeai; deci dacă ne întoarcem acum în timp, sensibilitatea personală. Atunci cred că a ieşit un film
faptul că după 4 ani am ajuns să filmez filmul de debut foarte sincer, în care personajul principal îi seamănă
al lui Erol care a luat un premiu la un festival şi am lui, în sensul că Erol este ancorat în tradiţie, în familie,
dus această treabă până la capăt, cred că este o formă are o familie foarte puternică, care are grijă de el. Deci,
a unui vis devenit realitate, din acest punct de vedere. este în acelaşi timp o persoană modernă, trăind în con-
textul economic şi social actual al Istanbulului, care
4. Ce a însemnat pentru dumneavoastră colaborarea este unul modern, dar în acelaşi timp el trebuie să aibă
cu Erol Mintas?
grijă şi de familia lui, pentru că tradiţia îi cere acest
REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44 137