Page 143 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 143
INTERVIURILE le-am înţeles, oricum e imposibil să înţelegi perfect,
până la capăt un lucru. La un moment dat, l-am
citit pe Umberto Eco, care afirma că există trei
modalităţi de descifrare a unui cod, a unui text
scris, a unui film: extrapolarea, ceea ce înţelege
spectatorul şi ceea ce ar transmite opera într-un
nivel ideal, abstract. Aceste trei nivele nu sunt
niciodată congruente. Concluzionând, sunt multe
lucruri pe care nu le-am înţeles, dar de obicei
asta nu mă face să detest un film. Ceea ce mă
face, însă, să resping un film ar fi atunci când
simt că filmul respectiv nu încearcă cu onestitate
să inteleagă şi să ne transmită destinul uman pe
care îl prezintă, când recurge la prejudecăţi, la
locuri comune, la stereotipuri. Găsesc atunci că
este un demers nesincer şi deranjant.
16. Cât a durat cea mai lungă vizionare? Câte
filme aţi văzut atunci?
În timpul studiului, profesorul meu de clasă,
domnul Florin Mihăilescu, ne spunea că un cadru îl Nu cred că ţin minte exact, dar pot confirma
tragi o singură dată în viaţă, nu contează câte duble ai, că am văzut mai multe filme într-o zi, poate 3-4, dar
acel lucru este unic în viaţă, conform principiului lui de obicei nu filme foarte bune, pentru că dacă un film
Thales: “Nu poţi călca de două ori în apa aceluiaşi flu- este puternic, îţi trebuie un moment de rememorare
viu”. Asta cred că este una din dramele meseriei de di- după vizionare în care să îl parcurgi, să îl reiei mental.
rector de imagine. Lucrurile se succed într-un ritm În cazul filmelor de divertisment, numărul de episoade
ameţitor, trebuie să fii acolo, să fii prezent, să dai ce pe care le-am văzut într-o zi creşte considerabil.
ai mai bun din tine, iar orice greşeală, orice ezitare, va
rămâne acolo pentru totdeauna. Editorul are timp să 17. Numiţi un loc pe care l-aţi văzut într-un film şi
se răzgândească, dacă are o zi proastă, se întoarce pe care aţi dori să îl vizitaţi.
asupra materialului ziua următoare, se mai uită o dată, Cred că Iran din filmele lui Abbas Kiarostami.
se răzgândeşte, deci există o luptă continuă cu tine Mi-ar plăcea să merg să lucrez acolo.
însuţi şi cu împrejurările pentru a da tot ce poţi tu mai
bun şi câteodată lucrurile nu ies pe de-a-ntregul cum 18. La trecerea dintre ani, care sunt planurile şi
ţi-ai fi dorit şi atunci ai vrea să dai timpul înapoi sau dorinţele pentru 2015?
ai vrea să încerci să faci diferit ceva. În plan personal,
nu cred că îmi pun problema în termenii aceştia. Cred că îmi doresc ca atunci când se termină
anul acesta, să mă uit în spate şi să simt că am făcut
14. Care este genul dumneavoastră de film preferat? nişte lucruri care contează şi să fiu mulţumit de mine
Numiţi filmul preferat. însumi. Există mai multe proiecte la care lucrez acum,
poate altele vor apărea pe parcurs, sunt destule planuri.
Nu cred în cinematograful de gen. Am afinităţi
care se îndreaptă mai ales către filmul independent, Sper să le pot realiza pe toate cu bine.
din zone şi spaţii geografice diferite. Nu am un film
preferat, fiindcă îmi plac multe filme, dar pot să dau Au consemnat Diana Dumitrescu și Andreea Cucu.
câteva exemple. Îmi place foarte mult un re-
gizor turc numit Nuri Bilge Ceylan şi „Once
Upon a Time in Anatolya” este un film extra-
ordinar. Îmi place „Lisandra Alonso din Ar-
gentina”, „Vespa”, „My Uncle Boonmee”,
„Peacefully Yours”. Apreciez un regizor
japonez din prima jumătate a secolului XX,
Yasujiro Ozu, care este esenţial pentru cum
mi-am definit eu gusturile, sunt mulţi regizori
care m-au influenţat. Un alt exemplu ar fi
„Close-Up de Abbas Kiarostami”, un film
uimitor, care poate ar avea şanse să devină
filmul meu preferat.
15. Există vreun film pe care nu l-aţi înţeles,
pe care îl detestaţi?
Cred că există multe filme pe care nu
140 REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44