Page 141 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 141

INTERVIURILE                              Mic, care au o privelişte cu adevărat uimitoare. Se
                                                              ridică din pământ doi munţi cu creste albe, care ies
                                                                                cumva din întregul relief şi sunt
                                                                                extrem  de  impunători.  După
                                                                                aceea, mâncarea, oamenii, până şi
                                                                                faptul de a fi într-un mic oraş şi  de
                                                                                a  vedea  copiii  ducându-se  la
                                                                                şcoală la 6 dimineaţa, toate acestea
                                                                                erau checkpoint-uri ale armatei, pe
                                                                                atunci fiind încă stare de asediu în
                                                                                estul Turciei. Practic, armata con-
                                                                                trola încercarea de a lupta, avea
                                                                                puncte  de  control,  seara  puteai
                                                                                vedea o maşină blindată patrulând
                                                                                pe  străzi,  deci  era  o  situaţie
                                                                                excepţională pentru mine, originar
                                                                                din  Bucureşti.  Dincolo  de  asta,
                                                                                cred  că  am  rămas  foarte  impre-
                                                                                sionat  de  oameni,  fiindcă,  ajuns
                                                                                într-un loc așa depărtat, te aştepţi
                                                                                să fie altfel, ai aşteptări variate, iar
                                                                                ceea ce îmi amintesc acum este că,
                                                                                surprinzător, erau extrem de calzi;
        lucru, şi de naţiunea lui, fiindcă toată lumea se aşteaptă senzaţia a fost că ţăranul e universal, că oamenii de la
        la un regizor kurd, de multe ori, să exprime lupta, sat erau relativ la fel cu ţăranii noştri. Am ajuns la con-
        problemele şi identitatea naţională a kurzilor. Cred că cluzia  că  ţăranul  e  un  ,,hibrid”,  că  viaţa  în  natura
        ce a făcut el, mutând accentul de pe marile probleme creează un răspuns uniform, universal din partea oa-
        politice, globale, sociale şi plasându-le discret în fun- menilor, că suntem de fapt mai aproape unii de ceilalţi
        dalul poveştii şi coborând obiectivul către individ, decât ne imaginăm.
        către relaţia dintre un fiu şi mama lui, este foarte in-
        teresant,  fiindcă  creează  într-un  mod  discret  şi  in-  8. Descrieţi demersul „explorarea individualului-mi-
        teligent premisele de a exprima situaţia mai largă a  noritatea kurda în Turcia de astăzi” aşa cum l-aţi
        minorităţii kurde, fără a fi didactic, fără a-ţi fi evident;  perceput dumneavoastră.
        deasemena, cred că e interesant şi ca demers, pentru
        că de multe ori când ne referim la Orientul Mijlociu şi      Cred că ce voiam să evidenţiez prin această
        la structura complicată etnică şi socială din ţările din  sintagmă este că filmul, prin faptul că se centrează pe
        regiune,  dar  şi  la  conflicte,  avem  tendinţa  să  povestea unei mame şi a fiului ei, coboară la nivel in-
        generalizăm,  să  privim  într-un  mod  rece,  obiectiv,  dividual şi încearcă să exprime un context mai larg,
        global, geopolitic. Consider că e un demers bun să    adică prin această micropoveste a mamei şi a fiului
        vedem nişte indivizi prinşi la mijlocul acestei lupte, să  poţi face o paralelă cu societatea contemporană, dar şi
        ne amintim că, în fond, suntem oameni. Contează  şi   istorică, fiindcă povestea este a unei familii silite să se
        drama fiecărui om , iar încercarea
        de a privi global e un act inuman
        şi rece, lipsit de empatie.

        7. Care sunt lucrurile care v-au
        surprins  odată  cu  descoperirea
        Dogubeyazit?

               Când am ajuns în 2009 la
        Dogubeyazit, la filmarea primului
        film cu Erol, scurt-metrajul Berf
        (zăpadă),  eram  pus  în  faţa  unui
        context cu totul nou. Ţin minte că
        natura a fost primul şoc, adică e o
        zonă muntoasă, cred că vulcanică,
        sunt  câmpii  enorme  cu  roci
        răspândite, cu pietre uriaşe, cu as-
        pect  deşertic,  iar  natura  este
        grandioasă  în  raport  cu  omul.
        După aceea se sculptează muntele
        Ararat, Araratul Mare şi Araratul

        138                                                      REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145