Page 142 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 142

mute dintr-un cartier care suferă un proces de centri-                 REVISTEI
        ficare, casele fiind cumpărate de mari companii sau
        proprietari cu bani. Oamenii săraci sunt împinşi în          Cred că pentru a reuşi să construieşti un film
        afară pentru a face loc hotelurilor şi unor locuitori mai împlinit, în condiţiile în care trebuie să te confrunţi cu
        norocoşi  social.  Dar  dincolo  de  asta,  majoritatea aversităţi  financiare  şi  de  timp,  este  esenţial  să
        minorităţii turce din Istanbul a trecut printr-un proces plănuieşti cât mai bine, să programezi lucrurile, să
        asemănător prin anii 80-90 în care multe mii de sate încerci să anticipezi problemele şi să încerci să menţii
        în zona kurdă în est au fost demolate, iar oamenii au un spirit bun, o relaţie bună de muncă între oamenii
        fost siliţi să se mute în altă parte ajungând în Istanbul, care participă la film. Cu alte cuvinte, cheia este o
        fiindcă odată ce le-au distrus casele, satele şi tot ce bună planificare, pe de o parte, iar pe de altă parte,
        însemna mijloac de existenţă, oamenii s-au îndreptat menţinerea unui spirit bun, unei atmosfere de lucru şi
        către marile oraşe, astfel că Istanbulul de astăzi este încercarea de a păstra armonia dintre membrii echipei.
        oraşul din Turcia cu cel mai mare
        număr de locuitori kurzi. Prin asta
        înţeleg că sunt mai mulţi kurzi în
        Istanbul decât sunt în cel mai mare
        oraş  tradiţional  kurd  din  Turcia,
        Diyarbakir.

        9. Cum au decurs filmările pentru
        „Song of my mother”? Numiţi un
        moment  care  vă  trezeşte  emoţii
        aparte.

               A fost un film greu, în sen-
        sul că a fost construit în jurul unui
        buget foarte mic. Filmul a fost făcut
        în mare parte cu banii acordaţi de
        ministerul culturii din Turcia, iar
        aceştia sunt pe undeva pe la 90 de
        mii  de  euro,  ceea  ce  e  o  sumă
        ridicolă pentru un lung-metraj. Pe-
        rioada  de  filmare  a  fost  foarte
        comprimată, filmul a fost, cel puţin partea din Istanbul,  11. Cum se raportează imaginea perfectă la întregul
        în 18 zile, iar pentru deplasarea la Dogubeyazit, în  numit ,,film”?
        estul Turciei, a avut încă o zi jumătate. Presiunea se
        află la cote maxime pentru că trebuie să realizezi patru     Cred că imaginea este o parte componentă a
        secvenţe pe zi, Istanbulul nefiind un oraş foarte priel- unui film, este o parte dintr-un întreg şi atunci nu ar
        nic  pentru  filmări.  Traficul  este  impresionant, trebui să aibă un statut autonom faţă de întregul film,
        distanţele sunt mari, iar mutatul de la un loc de filmare ci este doar unul din componentele limbajului, care
        la altul  poate să dureze o oră, o oră jumătate, chiar împreună cu celelalte formează un întreg.
        două ore, deci asta însemna pentru noi, din păcate, un
        volum de muncă sporit, 16 ore pe zi; în contextul în  12. În cariera dumneavoastră, aţi întâlnit probabil şi
        care asta se întâmpla pentru mai multe zile la rând,  critici. Cum aţi depăşit aceste momente? Este familia
        gradul de oboseală creştea şi era un efort de voinţă să  un sprijin?
        îţi păstrezi atenţia şi să faci totul conform aşteptărilor.
        În consecinţă, din punctul de vedere al timpului şi al       Da, cred că am întâlnit, am avut critici nega-
        filmării  în  Istanbul,  a  fost  un  film  greu.  Nu  îmi  tive. Cred că te înveţi cu timpul, câteodată eşti lăudat,
        amintesc acum emoţii aparte. Ştiu că m-a impresionat  câteodată oamenii, spectatorii sau criticii nu apreciază
        foarte mult Zubeyde, doamna care a jucat-o pe mama    ceea ce ai făcut acolo. Nu cred că am luat lucrurile
        din film, care nu era o actriţă profesionistă, nu era o  astea foarte tragic, încât să am nevoie de un sprijin
        femeie trecută prin şcoli, era o femeie care s-a născut  special. Evident că familia conferă o siguranţă aparte,
        la ţară, a avut mulţi copii, a îndurat extrem de multe  dar nu faţă de critici, ci faţă de profesia ce câteodată
        greutăţi şi se vedea pe chipul ei că era o femeie extrem  îţi cere sacrificii, cum ar fi cantonamentele pe perioade
        de puternică şi extrem de inteligentă. Îmi amintesc că  lungi, sau chiar timpul efectiv pe care trebuie să îl
        pe parcursul filmării, încercând să comunice cu mine  sacrifici pe perioada filmărilor, pentru că de obicei se
        şi cu colegii mei din România, a început să înveţe cu-  filmează 12 ore pe zi şi 6 zile pe săptămână, ceea ce
        vinte în engleză şi deborda prin putere, căldură şi   înseamnă că ai foarte puţin timp pentru orice în afara
        înţelepciune.                                         programului de filmare.

        10. Care sunt paşii pentru ca totul să devină un în-  13. Dacă aţi putea să vă întoarceţi în timp, ce aţi face
        treg armonios în realizarea unui film de o asemenea   diferit?
        anvergură?
           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                      139
   137   138   139   140   141   142   143   144   145