Page 97 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 97

ocupat cu activităţi superioare, şi nu doar cu “guver-             ÎN  IANUARIE
        narea” împărăţiei şi cu plăceri comune. E o schimbare
        esenţială în gândirea lui Abuliu, astfel îşi arogă dreptul  tură, absorbit aş spune. Totuşi, comic în ipostaza des-
        de a fi lăsat în pace pentru a întreprinde ceea ce lui i  crierii fizice a privighetorii, capătă un sens  pueril, în
        se pare plăcut şi frumos, dacă mai devreme nu era de-  care renunţă la cultură pentru a fi înţeles de ceilalţi.
        ranjat din somnul său. Prin această modificare de sens  Este o metaforă scenică a coborârii celui superior in-
        a existenţei, el depăşeşte o limită a ideei de a fi con-  telectual la nivelul unui necunoscător. Deprins cu fe-
        ducător, chiar dacă într-un context al perfidiei politice,  nomenele simple ale lumii/ naturii, acesta din urmă are
        fapt împletit cu un comic extraordinar pe care Abuliu,  nevoie de explicaţii la fel de simple şi bazate pe con-
        în varianta lui Teodor Şuteu, nu îl epuizează niciodată,  ceptul de mărime atunci când primeşte descrierea pri-
        ci îl utilizează pentru a-şi arăta superioritatea (adesea,  vighetorii.  Aşa  cum  Vay  îi  înfăţişează  pasărea,
        aceste bucăţi sunt însoţite şi de o postură adecvată a  respectiv cum îl sfătuieşte să o strige, Strungăreaţă nu
        corpului şi a braţelor, care îi sugerează spectatorului  va ajunge la niciun rezultat care să fie în favoarea lui,
        “înălţarea”, “ridicarea” pe o scară).                 semn că lucrurile sunt deosebite după categorii, sunt
               Un poet de la care Abuliu                                      complexe, caracterizate şi structu-
        vrea să afle despre împărăţia lui,                                    rate diferit. Lumea este un sistem de
        o limbă atât necunoscută şi cu un                                     opoziţii, de asemănări, iar ideea că
        vocabular insuficient, o robie pe                                     oamenii numesc păsările, mamife-
        care supuşii o returnează şi o prie-                                  rele şi ceilalţi oameni (numele ajun-
        tenie  şi  libertate  finale  cu  care                                gând  să  coincidă)  reprezintă  ea
        aceştia nu se împacă  reprezintă                                      însăşi un mecanism, o tehnică “me-
        câţiva  termeni  şi  un  rezultat  ai                                 canizată”, repetitivă, ceea ce prefi-
        unei ecuaţii “Cele două privighe-                                     gurează apariţia unui mecanism care
        tori”. Rolul revelator al lui Vay,                                    modelează sunete: privighetoarea pe
        interpretat  de Alexandru  Sîrbu,                                     care i-o aduce Strungăreaţă lui Abu-
        stă în faptul că el dezvăluie care                                    liu.
        este cel mai frumos lucru din îm-                                          B.M.A.:  Care  crezi  că  este
        părăţie: o privighetoare, o fiinţă                                    rolul lui Strungăreaţă în această
        care “cântă divin“.  Atitudinea lui                                   piesă de teatru?
        Abuliu demonstreză că aceasta îi                                           Alex Ciobotaru: Strungăreaţă
        este străină. O interpretare sce-                                     este un personaj nu foarte inteligent,
        nică a ceea ce crede despre el sau                                    dar prezent peste tot. Este un fel de
        ceea ce aşteaptă în viitor de un                                      spiriduş, dacă îi pot zice aşa, care
        umor îmbibat în ironie este mo-                                       este  prezent  pretutindeni.  El  în-
        mentul în care Fenol îşi aşează                                       cearcă să îi intre în graţii lui Abuliu
        coroana pe cap, observând că îm-                                      şi să pară cu mult superior în faţa ce-
        păratul  se  îndepărtează  de  jilţ.                                  lorlaţi. Ei bine, noi l-am adaptat, oa-
        Este o ipostază mult mai feerică                                      recum.  Prima  dată  când  am  citit
        pentru  el  decât  a  se  aşeza  pe                                   piesa, mi-a venit să folosesc vocea
        acesta, dar se revine la situaţia sa reală, nerenunţându-  aceea, nu ştiu de ce. Mi l-am imaginat oarecum altfel,
        se la umorul profund şi genial al lui Abuliu: “Şi Dum-  dar la fel.:)) Domnul Francu a zis că e foarte bine aşa
        nezeu i-a rupt o coastă lui Adam. Să-mi mulţumeşti că  şi că este foarte ok să îl păstrăm pe Strungareaţă cel
        te-am făcut din nou simetric.” El nu e deloc stupid, o  adaptat. Am intrat foarte repede în pielea personajului,
        carte de bucate poate deveni ceva complementar în     căci mi-a placut cel mai mult. Personajul amuzant,
        mâinile lui.                                          care îi face pe toţi să râdă, cel care este mijlocul în-
               Un poet arogant, dar cunoscător (cu anumite    tâmplărilor comice şi așa mai departe... Cam aşa sunt
        limite), îşi pune întrebarea “Ce nevoie mai e de poeţi,  şi în viaţa de zi cu zi. M-am identificat cu el, în anu-
        dacă se cred toţi poeţi?” remarcând rima lui Strungă-  mite privinţe. În opinia mea, Strungăreaţă aduce un
        reaţă şi fiind nevoit să explice faptul că fiecare trebuie  mare plus de savoare piesei. Încurcă pe toată lumea, îi
        să fie ceea ce este şi ceea ce poate fi. Ceea ce este fru-  zăpăceşte, dar neintenţionat, el fiind mai zăpăcit decât
        mos la apariţia lui Strungăreaţă (construită pe un fun-  ei. Este cel mai prost dintre proşti.. Un lucru pe care
        dal sonor) este armonia dintre mişcarea chipiului şi  nu vreau să îl omit, este că piesa avea şi un anume
        corpul lui Strungăreaţă, precum şi modul în care Alex  mesaj, pe care nu ştiu câţi l-au prins şi anume lipsa li-
        Ciobotaru conturează mersul acestuia. Actorul reali-  bertăţii. Ei bine, problema a apărut, însă, tocmai atunci
        zează cu Vay tipicul poetului clasic: interesat de cul-  când aceştia au căpătat-o. Nu au ştiut ce să facă, pe

            REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42                                                                      93
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102