Page 96 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 96

DIN  IANUARIE                                Beatrice Maria Alexandrescu


             Credeţi că prin mecanizare omul (sau fiinţa




          naturală) devine mai liber sau mai constrâns?




               A fi plictisit înseamnă a fi reţinut de un me-
        canism. A-ţi ancora corpul şi mintea într-o stare de
        plictiseală semnifică a nu-ţi trăi viaţa aşa cum tre-
        buie. Un împărat care nu poate trăi fericit, chiar fără
        o bibliotecă de care să facă uz des, nu este împărat
        şi nu se ridică cu nimic deasupra celorlalţi. Iar la a
        nu le fi  superior celorlalţi Abuliu nu poate renunţa,
        mai degrabă la a fi împărat şi a face orice altceva.


               “Cele două privighetori”, piesă pusă în scenă
        de Colegiul Naţional Unirea şi de Sorin Francu şi
        adaptată după textul original scris de Dumitru Solo-
        mon, pune în ipoteză conceptul de mecanizare împo-
        triva  naturii  ca  şi  condiţie  a  nefericirii,  actorii
        dorindu-şi să transmită sensul libertăţii în condiţiile în  voia acestuia de recreere. Abuliu nu este un personaj
        care un om se află sub sistemul guvernării şi nu mai  care să accepte tortura staţionării fără rost, pentru el,
        cunoaşte ideea de gândi şi de a acţiona liber; ei o in-  a lenevi de plăcere este tot o variantă a expresiei “lei-
        terpretează cu mult umor (care, trebuie să recunoaş-  sure for pleasure”, însă a te opri din a-ţi plăcea ceea
        tem, e unul profund), dar cu tâlc. “Esenţa a fost să  ce faci este o greşeală pe care astăzi o putem numi “ur-
        realizăm relaţia dintre personaje şi subrelaţiile şi să  bană” sau “uzuală”.
        le jucăm aşa cum ştim noi mai bine; nu au fost pro-          Linişte profundă pentru Abuliu: senzorii săi
        bleme de adaptare, deoarece fiecare avea un rol care  auditivi nu trebuie să perceapă nimic din agitaţia pro-
        se mula foarte bine pe comportamentul lui de zi cu zi.  vocată de slugi. Ele merg pe vârfuri, cineva îşi scoate
        Aş repeta această experienţă”, afirmă Teodor Şuteu,   timid şi cu oarecare teamă pantofii cu toc care ar putea
        cel care l-a interpretat pe Abuliu.                   distruge somnul împăratului. Acesta nu prea ştie ce se
               Cum spune englezul, “leisure for pleasure”, un  întâmplă în împărăţie, ar vrea să exprime această scenă
        concept lejer care defineşte ieşirea omului din repetiţia  interpretată cu gust.
        grosolană a activităţilor şi a modului său de a fi în faţa   O carte ca o umbră de carte apare din neant,
        celorlalţi, este totodată o sintagmă care ilustrează ne-
                                                                       lucru care pentru Abuliu simbolizează un
                                                                       punct de interes, spre care îşi întinde mus-
                                                                       culatura pentru a o utiliza aşa cum crede de
                                                                       cuviinţă. Fizic, cartea trece prin mai multe
                                                                       etape, de la inerţie la activarea ca obiect
                                                                       fizic şi apoi ca obiect de cult, respectiv de
                                                                       studiat. Dacă înainte stătea pe masă, acum
                                                                       obiectul se intersectează cu câmpul vizual
                                                                       al împăratului. Locul nepotrivit al cărţii de
                                                                       bucate este figurarea restrânsă, dar expre-
                                                                       sivă a faptului că lucrurile nu sunt la locul
                                                                       lor în împărăţie. Starea de linişte dispare
                                                                       atunci când vine Macsenia, fapt subliniat de
                                                                       replicile lui Abuliu, “Deranjezi!”,  “Nu sunt
                                                                       amabil, nu sunt drăguţ, sunt cititor!”, iar
                                                                       mai apoi, “De ce nu sunt lăsat să citesc?”,
                                                                       prin care el îşi identifică imaginea de om
                   Ilustrația articolului este realizată de
          92                  Serena Țenea                       REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101