Page 93 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 93

DEBUT
                                                                                         DEBUT
                                                                                         DEBUT
                                                                                         DEBUT
                                                                                         DEBUT
               strãpunge ca un val de luminã albã ºi se preface
               într-o irizaþie care clãdeºte o atmosferã extaticã.
               El ne oferã prilejul recunoaºterii sau regãsirii,
               fiind expresia facultãþilor ºi energiilor care s-au
               eliberat temporar de satisfacerea imperativelor
               biologice fundamentale. Finalul acestuia este
               neîndoielnic: bucurie deplinã, euforie sinonimã
               cu sentimentul sincer al libertãþii, al saturaþiei
               nevoii de evadare.
                      Complexitatea jocului dezvãluie o nouã
               laturã, latura paradoxului, pe marginea cãreia
               descoperim cã omul care se joacã obþine trãirile
               neaºteptate din partea condiþiilor. O primã
               antitezã se remarcã la nivelul «libertate-reguli»,
               cãci regulamentul impune, iar libertatea oferã;
               însã actul care le cuprinde pe amândouã este
               jocul. «Homo ludens» aprobã cã regulamentul
               prestabilit al jocului menþine starea de
               concentrare ºi implicare deplinã, iar libertatea
               þine de subiectivitate: fiecare om ºtie cum aratã
               libertatea lui, o construieºte pe mãsura sa, iar
               din gama vastã a jocului îºi va alege ce i se
               potriveºte; ºi însãºi posibilitatea de a alege
               implicã libertate din partea jocului.
                      Prin acest act, deseori, ne exprimãm
               dorinþele de a evada, însã paradoxal, jocul este
               prins într-un spaþiu fix, delimitat de timp. Situaþia
               este similarã cu cea anterioarã, cãci, atunci când
               evadezi, ºtii încotro o vei face, iar dacã ceea ce
               alegi este sfera ludicã, spaþiul ºi timpul vor fi
               fixate de tine însuþi sau împreunã cu partenerii.           grafica: Diana Mitrea
                                                                           grafica: Diana Mitrea
                                                                           grafica: Diana Mitrea
                                                                           grafica: Diana Mitrea
                                                                           grafica: Diana Mitrea
               Continuãm sã ne ciocnim de ideea «joc-                          clasa a IX-a A
                                                                               clasa a IX-a A
                                                                               clasa a IX-a A
                                                                               clasa a IX-a A
                                                                               clasa a IX-a A
               maturitate». Iniþial, jocul a fost destinat copiilor.
               Ceea ce insereazã opoziþia este cã prin joc,    apoi prin culturã. Triburile primitive, necivilizate
               copiii se pot pregãti pentru maturitate. Din fericire,  au ºtiut mai întâi sã se joace, sã-ºi
               acesta s-a extins în lumea adulþilor, cãpãtând o  îndeplineascã riturile ºi tocmai dupã mulþi ani,
               nuanþã creatoare de culturã ºi acceptãm ideea   studiind evoluþia omului s-a clasificat în culturã.
               lui Johan Huizinga: «Colecþia protestelor ludice  Deci primordial, jocul, iar rezultatul lui nepreþuit-
               ale fiinþei mature este cultura». Pornind de la  cultura.
               aceastã idee, ni se deschid ochii pentru a zãri         Vorbind despre urmãrile pe care le
               diversitatea jocului.                           creeazã jocul, nu pot fi decât cele mai potrivite.
                      Jocul este ubicuu, resimþindu-se în      Cultura este ca un sâmbure de recunoaºtere
               variate domenii: de la joaca sincerã a copiilor  personalã, apoi cel mai bun lucru cu care ne
               ajunge la competiþii sportive, utilizarea unui  putem afiºa oricând, în orice loc. Dacã jocul este
               instrument muzical, jocuri de societate,        un desãvârºit creator de culturã, iar cultura ar
               literaturã, teatru, dans, iar eu consider cã lista  trebui sã fie nelipsitã, atunci prezenþa jocului
               poate continua, deoarece unde este omul este    devine vitalã pentru societate ºi pentru spiritul
               ºi jocul. Aceastã gamã a domeniilor în care se  civic. Dar sã nu ne hazardãm, sã nu pornim în
               remarcã prezenþa spiritului ludic formeazã un   cãutarea simþului ludic ºi sã nu ne simþim obligaþi
               tot unitar ºi anume cultura. Profitând de tema  sã învãþãm a ne juca, deoarece acest lucru
               propusã, sesizãm ºi un joc lingvistic: «a juca»,  trãieºte în noi. Ne jucãm foarte des; de multe ori
               tradus în limbile englezã, francezã ºi germanã  poate nici nu observãm.
               este «to play», «jouer» ºi «spielen». Dovada            Omul care se joacã zâmbeºte... Am
               simplã cã jocul se resimte în utilizarea unui   început aºa ºi finalizez similar, cãci e corect:
               instrument muzical este cã în limbile menþionate,  Homo ludens este un fericit. Jocul reprezintã o
               «a cânta la chitarã» echivaleazã cu «to play    complexitate de stãri, implicã sentimente
               guitar», «jouer de la guitare» sau «Gitarre     puternice, are urmãri pozitive ºi stã în noi mereu
               spielen». La fel ºi a practica un sport: «to play  ca un miez inefabil de putere; este peste puterile
               volleyball». De asemenea, cunoaºtem ºi          noastre de a-l încadra în cuvinte, în tipare, de
               termenul popular pentru a dansa- a juca. Iar    a-i stabili limite. Însã Homo ludens, omul care
               atunci când te înrolezi într-o piesã de teatru ºtii  se joacã, simte; iar a simþi acest vertij al jocului
               foarte bine cã joci. În urma celor spuse, verdictul  în toatã esenþa lui nu poate fi decât o fericire
               este clar: jocul este un veritabil fondator de  mirificã, incomparabilã cu plãcerea propusã sau
               culturã. Jocul face cultura ºi nu invers, iar acesta  promisã. Din acest motiv, fiecare dintre noi îl
               este scopul fundamental al jocului. «Homo       îmbracã pe Homo ludens, iar omul care se
               ludens» a existat dintotdeauna, mai întâi prin joc,  joacã, necontenit zâmbeºte!
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVIST
                                                                                                        89
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40                                                             89
                             NOASTRÃ
                                           . 39-40
                                          nr
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                  REVIST
                          A
                                                                                                        89
                                                                                                        89
                                                                                                        89
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98