Page 108 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 108

CNU ÎN LUME
                    CNU ÎN LUME
                    CNU ÎN LUME
                    CNU ÎN LUME
                    CNU ÎN LUME
                     Dacã cineva mi-ar fi spus cã civilizaþia
            dezumanizeazã, l-aº fi scos rãspunzãtor de
            blasfemie, dar într-o lume ca a noastrã în care
            totul este relativ, adevãrat ºi implicit, permis, am
            avut ocazia sã aflu ºi contrariul. Prezumþia de
            la care s-ar porni ar fi cã am ajuns în Africa ºi
            am vãzut bãºtinaºi murind de foame, insalubri
            prin lipsa educaþiei ºi fericiþi la limita prostiei,
            ghiftuiþi cu malnutriþie – total ERONAT. Ajungând
            la „mama” Africa am cunoscut nenorocirea
            concepþiilor - invenþiile omului modern, stãpânul
            evoluþiei, ºi totul se rezumã la un singur cuvânt:
            AP
            AP
            APARTHEID
            APARARTHEIDTHEID. Sau poate nu atunci am cunoscut
            APARARTHEIDTHEID
            pentru prima oarã, dar poate atunci am avut
            oarecare privire de ansamblu asupra efectelor
            pe care le are o ideologie impusã, chiar la o    cunoºtinþe, lumea mea de cartier era întreagã
            distanþã de o generaþie - experienþa mea fugarã  prin prezenþa acestor oameni, nu am susþinut
            fiind înregistratã în raport cu urmele de comunism  niciodatã aceasta ideologie, dar albii cu aceleaºi
            încã rãmase în România de astãzi (numai cã în
                                                             concepþii ca ºi mine erau puþini, iar noi nu am
            cazul nostru „soluþia salvatoare” a venit din    ieºit în stradã... Schimbãri la nivel înalt?!
            interior, pe când în cazul sud-africanilor a venit  Schimbãrile vizibile erau aici, în mijlocul
            - mai mult sau mai puþin verdic din punct de     populaþiei, nu pe nu ºtiu ce hârtii: nu era posibil
            vedere istoric - din partea unor aºa-ziºi        sã cumperi de la acelaºi magazin cu un negru,
            coabitanþi, nou-veniþi, care s-au impus pe un    darãmite sã stai în casã cu el... au fost practic
                                         Apartheidul
                                         Apartheidul
                                         Apartheidul
            teritoriu în mod clar, nu al lor), Apartheidul Apartheidul (care  daþi afarã din oraºele noastre  (viaþa mea s-a
                                                                                          1
            în limba afrikaans înseamnã „separare”) este     rezumat la Cape Town, aºa cã am putut fi în
                                                                                                2
            un sistem social, politic ºi economic rasist,    temã...) – erau aduºi cu shuttle-urile  la prima
            impus de guvernele minoritãþii albe din Africa de  orã din zi la fabrici, uzine, ferme, iar apoi scoºi
            Sud de-a lungul secolului XX. Apartheidul        din oraº... dupã ora 15:00 nu prindeai picior de
            prevedea segregarea raselor (locuirea            negru prin împrejurimi. Groaznic! ªi ca sã
            separatã), iar majoritãþii negre i se interzicea,  spunem apartheid-ul a fost desfiinþat, dar tot pe
            printre altele, dreptul la vot ºi libera circulaþie. În  hârtie! Nu poþi renunþa la o mentalitate pe care
            sens larg, apartheidul desemneazã politica de    ai impus-o în baza unor simple acte, cel puþin
            separare a comunitãþilor etnice sau rasiale      nu în cadrul generaþiei mele, nu...! Mai mult, din
            diferite. Apartheidul era practicat în Africa de Sud  acte ºi legi a dispãrut apartheid-ul din punct de
            de mulþi ani, dar abia în 1948 a luat o formã    vedere etnic, dar economic, educaþional... astea
            juridicã, fiind susþinut de legi ºi a fost pãstrat  sunt marile probleme actuale ale Africii de Sud,
            pânã în 1990-1994, când s-au organizat primele   una derivând din cealaltã: negrii sunt buni
            alegeri libere. (Wikipedia)                      meºteºugari, dar asta îi ajutã doar pentru
                     Ca adaos la nuanþa oficialã data        subzista, nu pentru a rãzbate într-o lume ºi aºa
            fenomenului ideologic aº þine sã menþionez       presãratã cu relicve ideologice ºi tot felul de alte
            mãrturia doamnei X, care ne-a însoþit în cadrul  rãutãþi. ªtiþi ºi dumneavoastrã, cei care aþi
            turului Peninsulei Capului, trãirile definesc un  participat la acest congres , cã numai educaþia
                                                                                      3
            timp, iar oamenii definesc trãirile: „ªi ce dacã  v-a permis sã ajungeþi aici... ºi totul porneºte de
            eram albã? Aveam prieteni negri, vecini,         la acces... ce acces la educaþie e ãsta, un singur
                                                             profesor la cincizeci de copii ºi asta unde existã
                                                             ºcoli, spaþii în care sã fie posibilã educaþia... ca
                                                             sã nu mai spun de lipsa manualelor, de
                                                             schimbãrile curriculare ºi de salariile mizere din
                                                             învãþãmânt, un profesor câºtigând 10.000 de
                                                             ranzi (=4900 ron) pe an...”. Am cunoscut negri
                                                             chelneri, agenþi de circulaþie, ºoferi,
                                                             meºteºugari, vânzãtori – la un pol, la celãlalt –
                                                             laureaþi ai premiului Nobel pentru Pace
                                                             (arhiepiscopul Desmond Tutu), înalþi comisari ai
                                                             ONU pe probleme juridice (Dr. Navi Pillay) ºi
                                                             alþi demnitari, membri ai guvernului sud-african,
                                                             dar am avut onoarea sã cunosc ºi negri sãrmani,
                                                             care pe timp de noapte se transformã în
                                                                      REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40
                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
              104
              104
             104
             104
             104
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113