Page 101 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 101

CRONICÃ DE FILM
                                                                                  CRONICÃ DE FILM
                                                                                  CRONICÃ DE FILM
                                                                                  CRONICÃ DE FILM
                                                                                  CRONICÃ DE FILM
               puternic, care nu înceteazã niciun mo-
               ment.  Pe parcursul a ºase capitole,
               corespunzãtoare a ºase zile consecu-
               tive, se relateazã povestea lui
               Ohlsdolfer, a fiicei sale ºi a calului lor.
               În fiecare zi, fata se trezeºte, îl ajutã pe
               tatãl sãu sã se îmbrace (el are o mânã
               de care nu se poate folosi), aduce apã
               de la fântâna de lângã casã, fierbe doi
               cartofi pe care îi mãnâncã amândoi la
               prânz, apoi îºi petrec restul zilei în mare
               parte uitându-se pe fereastrã. Când vine
               seara se culcã, iar dimineaþa o iau de la
               capãt.  Camera, neliniºtitã ºi iscoditoare
               în secvenþa de început a întoarcerii
               acasã a lui Ohlsdolfer, intrã în ritmul
               casnic al celor doi ºi le urmãreºte cu rãbdare activitãþile zilnice, în cadre extrem de lungi,
               caracteristice lui Béla  Tarr. Lentoarea camerei, împreunã cu muzica gravã, obsedantã a lui Mihály
                                                                       Víg transformã repetitivitatea existenþei
                                                                       lor într-un fel de ritual. Micile evenimente
                                                                       ce rup din loc în loc aceastã monotonie
                                                                       vin sã anunþe o catastrofã a cãrei naturã
                                                                       sau cauzã ne rãmâne ascunsã, dar care
                                                                       ne tulburã: calul refuzã sã mai tragã
                                                                       cãruþa, iar apoi renunþã sã mai mãnânce
                                                                       sau sã mai bea apã, un beþiv vine sã
                                                                       cumpere palincã ºi vorbeºte în dodii
                                                                       despre decãderea din drepturi a fiinþei
                                                                       umane, fântâna seacã într-o singurã
                                                                       noapte, dupã ce bãtrânul ºi fiica sa sunt
                                                                       vizitaþi de un grup de þigani. Rãmaºi fãrã
                                                                       apã, cei doi îºi fac bagajele, iau calul ºi
                                                                       pleacã, dar dupã câteva momente în care
                                                                       dispar în spatele dealului de lângã casã,
                                                                       se întorc la fel cum au plecat. De aici,
               speranþa se stinge cu totul ºi se naºte ideea terifiantã, sugeratã în prealabil de repetiþia înnebunitoare
               a muzicii ºi a sunetelor vântului, cã ei nu au unde sã se ducã pentru cã nu mai existã nimic altceva
               în afarã de ceea ce vedem pe ecran. Lumea exterioarã a dispãrut, iar cei doi sunt claustraþi undeva
               în afara timpului. Bãtrânul descarcã bagajele, iar camera se apropie încet de figura impasibilã ºi în
               acelaºi timp plinã de groazã a fetei, care priveºte în gol pe fereastrã. Atenþia pe care cineastul o
               acordã chipurilor, vine parcã sã spargã impenetrabilitatea cu care îºi înzestreazã personajele. Cu
               toate cã le privim poate minute în ºir, expresiile feþelor nu trãdeazã nimic, umanismul lor explodeazã
               prin comparaþie cu lumea exterioarã, crudã ºi indiferentã în faþa suferinþei.
                       Dupã încercarea nereuºitã de evadare, filmul devine previzibil ºi demonstrativ. Urmãtoarea
               noapte ºi-o petrec în întuneric, deoarece încercãrile lor de a aprinde lampa sunt zadarnice. Problema
               nu este întâmplarea în sine, ci faptul cã
               personajele, pânã acum tãcute ºi
               maiestuoase, verbalizeazã tot ceea ce
               se întâmplã pe ecran („S-a stins!”,
               „Acum s-a stins ºi cãrbunele.”), creând
               un efect teatral supãrãtor. Imaginea se
               mai deschide încã o datã pentru a-l arãta
               pe Ohlsdolfer muºcând dintr-un cartof
               nefiert ºi îndemnând-o pe fiica sa sã con-
               tinue sã lupte: „Trebuie sã mâncãm.”,
               subminând astfel forþa superioarã a
               imaginii, care conduce atât de frumos
               filmul pânã aproape de final.

                  ilustraþia articolului: www.imdb.com

                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                                         97
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40                                           97
                              NOASTRÃ
                                          nr
                                            . 39-40
                  REVIST
                  REVIST
                           A
                                                                                                         97
                                                                                                         97
                                                                                                         97
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106