Page 100 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 100

CRONICÃ DE FILM
                 CRONICÃ DE FILM
                 CRONICÃ DE FILM
                 CRONICÃ DE FILM
                  CRONICÃ DE FILM
                                            Cristina BÎLEA
                                             Cristina BÎLEA
                                            Cristina BÎLEA
                                            Cristina BÎLEA
                                             Cristina BÎLEA - absolventã CNU
                          masterand U.N.A.T.C."I.L.CARAGIALE" - Bucureºti - secþia Scenografie
                               colaboratoare a mai multor reviste de specialitate, critic de film
                                  Calul din T
                                   Calul din Torino
                                  Calul din Torinoorino
                                  Calul din T
                                   Calul din Torinoorino
                                                                                          Ungaria 20111
                                                                                          Ungaria 201
                                                                                          Ungaria 201
                                                                                          Ungaria 2011
                                                                                          Ungaria 20111
                                                                                Regie
                                                                                Regie
                                                                                Regie
                                                                                Regie
                                                                                Regie: Béla Tarr, Ágnes
                                                                                               Hranitzky
                                                                                       Scenariu
                                                                                       Scenariu
                                                                                       Scenariu: László
                                                                                       Scenariu
                                                                                       Scenariu
                                                                               Krasznahorkai, Béla Tarr
                                                                                Imagine
                                                                                Imagine
                                                                                Imagine: Fred Kelemen
                                                                                Imagine
                                                                                Imagine
                                                                                     Muzica
                                                                                     Muzica: Mihály Víg
                                                                                     Muzica
                                                                                     Muzica
                                                                                     Muzica
                                                                              Distribuþia
                                                                              Distribuþia
                                                                              Distribuþia: János Derzsi,
                                                                              Distribuþia
                                                                              Distribuþia
                                                                              Erika Bók, Mihály Kormos
                    „Calul din Torino” („A torinói ló”) este un film pentru cei care nu îºi imagineazã Apocalipsa
             ca pe un sfârºit violent ºi terifiant, ci ca pe o stingere treptatã, o deprimare mutã, care se infiltreazã
             în tot ce e viu.
                    Cea mai recentã producþie a lui
             Béla Tarr se pare cã va fi ºi filmul care îi
             va încheia cariera, deoarece cineastul
             maghiar se teme cã de aici înainte nu
             ar face decât sã se repete. Într-adevãr,
             dupã cele douã ore ºi jumãtate de
             scufundare într-o lume monocromã, cu
             totul lipsitã de speranþã, e greu de
             conceput cã cineva ar mai putea face
             vreodatã film, cã mai este ceva de spus.
             „Calul din Torino” este considerat a fi
             miezul operei sale cinematografice, o
             ºlefuire pânã la esenþe a cinemaului,
             proces pe care Béla Tarr îl duce poate
             prea departe, ultimele scene ale filmului
             aducând nefericit de mult cu o piesã de
             teatru filmatã.
                    Filmul are ca sursã de inspiraþie întâmplarea care a marcat începutul demenþei filosofului
                                                                    german Nietzsche: în 1889 la Torino,
                                                                    acesta asistã la biciuirea unui cal pe care
                                                                    îl protejeazã cu trupul sãu de furia
                                                                    stãpânului, îºi pierde cunoºtinþa ºi apoi
                                                                    înnebuneºte, petrecându-ºi ultimii 10 ani
                                                                    de viaþã în tãcere. „Nu ºtim ce s-a
                                                                    întâmplat cu calul” ne spune naratorul
                                                                    din prologul filmului, iar Béla  Tarr pare
                                                                    sã reconstituie din imaginaþie viaþa
                                                                    animalului ºi a stãpânului lui. „Calul din
                                                                    Torino” se raporteazã prea puþin la istoria
                                                                    personalã a lui Nietzsche, în schimb
                                                                    este îmbibat de ideea unui Dumnezeu
                                                                    mort, absent.
                                                                      Acþiunea se petrece într-un loc izolat,
                                                                    la momentul povestirii rãscolit de un vânt

                                                                      REVIST
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                                              nr
              96
                                                                                                . 39-40
              96                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
               96
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                  NOASTRÃ
                                                                               A
              96
               96
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105