Page 30 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 30

FEREASTRA


              Indivizii situaþi în acest patern exprimã deschis
              propria pãrere legatã de ceilalþi membri, propriile
              trãiri afective legate de activitatea grupului ºi
              poziþia adoptatã în cadrul subiectelor dezbãtute
              în grup.
                     Aceºti indivizi pot critica excesiv
              comportamentul celorlalþi membri sau grupul ca
              întreg ºi se aºteaptã ca aceste acþiuni sã fie
              percepute ca deschise ºi adecvate. Din acest
              motiv, aceºti indivizi sunt percepuþi ca insensibili
              la feedback-ul primit sau pur ºi simplu dau
              impresia cã nu percep mesajele primite de la
              colegi. Persoanele din acest tipar fie sunt
              ascultãtori dificili, fie rãspund la feedback-ul
              primit de aºa manierã încât membrii grupului
              vor manifesta reþinere în oferirea informaþiilor
              ulterioare. Aceºtia din urmã manifestã frustrare,            F F F F FALDURI SPRE DINCOLOALDURI SPRE DINCOLO
                                                                             ALDURI SPRE DINCOLO
                                                                             ALDURI SPRE DINCOLO
                                                                             ALDURI SPRE DINCOLO
              se plâng sau chiar ameninþã cu pãrãsirea                           graficã Irina CHIRIÞÃ
                                                                                 graficã Irina CHIRIÞÃ
                                                                                 graficã Irina CHIRIÞÃ
                                                                                 graficã Irina CHIRIÞÃ
                                                                                 graficã Irina CHIRIÞÃ
              grupului din cauza faptului cã li se  ignorã opinia
              de cãtre arogantul insensibil. În consecinþã,   „tãcuþi” ai grupului care nu solicitã, dar nici nu
              „aroganþii” nu conºtientizeazã modul în care se  oferã feedback. Membrii grupului întâmpinã
              relaþioneazã cu ceilalþi sau intensitatea       dificultãþi în identificarea poziþiei pe care o deþin
              impactului propriilor comportamente asupra      aceºti indivizi în cadrul grupului ºi în
              membrilor grupului. Deoarece aceste             identificarea modului de relaþionare cu aceºtia.
              comportamente nu sunt corectate, în momentul    „Broasca þestoasã” este o persoanã
              receptãrii pãrerii grupului despre ei, aceºtia vor  misterioasã. Aceste persoane par sã deþinã o
              pãrea evazivi, falºi sau inaccesibili. Vor continua  carapace protectoare ce-i înconjoarã ºi îi
              sã acþioneze ineficient datoritã adoptãrii unei  izoleazã etanº de restul membrilor. În cazul în
              comunicãri unidirecþionate (de la „arogant” cãtre  care sunt criticaþi de cãtre ceilalþi indivizi ºi li se
              ceilalþi). De vreme ce aceºti indivizi manifestã  reproºeazã lipsa de participare, rãspund „Învãþ
              neacceptare în ceea ce priveºte indicaþiile     mai bine din ascultare”. Deºi percep
              orientative ale grupului, nu reuºesc sã identifice  participarea activã ca fiind extrem de
              comportamentele ce necesitã schimbare.          obositoare, aceasta este recomandabilã, fiind
              Secretosul
              Secretosul
              Secretosul
              Secretosul                                      mult mai constructivã decât menþinerea
              Secretosul
                     A patra fereastrã oferitã ca exemplu     pasivitãþii. „Carapacea” specificã acestor indivizi
              sugereazã o persoanã care participã la          previne orice manifestare a vreunei influenþe
              activitatea grupului doar prin simpla observare.  exterioare ºi, totodatã, previne orice
              Indivizii incluºi în acest patern nu deþin foarte  exteriorizare a propriilor idei. Persoanele din
              multe date legate de propria persoanã, ca de    aceastã categorie cheltuiesc efort considerabil
              altfel ºi grupul. Aceste persoane sunt membrii  pentru menþinerea acestui sistem închis,
                                                              datoritã presiunii considerabile exercitate
                                                              asupra propriului comportament de cãtre
                                                              normele grupului.
                                                                      Pentru a oferi feedback neameninþãtor,
                                                              constructiv, este nevoie de exerciþiu. Trebuie
                                                              sã ne dezvoltãm simþul deschiderii faþã de
                                                              nevoile celorlalþi ºi trebuie sã fim în mãsurã „sã
                                                              privim cu ochii” acestora. Pentru ca feedback-
                                                              ul pe care îl oferim sã devinã valoros pentru
                                                              ceilalþi, trebuie sã manifestãm acceptare în
                                                              relaþionarea cu membrii grupului (clasa,
                                                              prietenii) ºi cu noi înºine.
                                                                      Vrei sã vezi în ce zonã a ferestrei te afli?
                                                              Ai un exerciþiu interactiv la paginile :
                                                              http://kevan.org/johari
                                                              http://kevan.org/nohari
              PEISAJ ÎN DERULARE - graficã Irina CHIRIÞÃ
              PEISAJ ÎN DERULARE - graficã Irina CHIRIÞÃ
              PEISAJ ÎN DERULARE - graficã Irina CHIRIÞÃ
              PEISAJ ÎN DERULARE - graficã Irina CHIRIÞÃ
              PEISAJ ÎN DERULARE - graficã Irina CHIRIÞÃ
                30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35