Page 30 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 30
FEREASTRA
Indivizii situaþi în acest patern exprimã deschis
propria pãrere legatã de ceilalþi membri, propriile
trãiri afective legate de activitatea grupului ºi
poziþia adoptatã în cadrul subiectelor dezbãtute
în grup.
Aceºti indivizi pot critica excesiv
comportamentul celorlalþi membri sau grupul ca
întreg ºi se aºteaptã ca aceste acþiuni sã fie
percepute ca deschise ºi adecvate. Din acest
motiv, aceºti indivizi sunt percepuþi ca insensibili
la feedback-ul primit sau pur ºi simplu dau
impresia cã nu percep mesajele primite de la
colegi. Persoanele din acest tipar fie sunt
ascultãtori dificili, fie rãspund la feedback-ul
primit de aºa manierã încât membrii grupului
vor manifesta reþinere în oferirea informaþiilor
ulterioare. Aceºtia din urmã manifestã frustrare, F F F F FALDURI SPRE DINCOLOALDURI SPRE DINCOLO
ALDURI SPRE DINCOLO
ALDURI SPRE DINCOLO
ALDURI SPRE DINCOLO
se plâng sau chiar ameninþã cu pãrãsirea graficã Irina CHIRIÞÃ
graficã Irina CHIRIÞÃ
graficã Irina CHIRIÞÃ
graficã Irina CHIRIÞÃ
graficã Irina CHIRIÞÃ
grupului din cauza faptului cã li se ignorã opinia
de cãtre arogantul insensibil. În consecinþã, „tãcuþi” ai grupului care nu solicitã, dar nici nu
„aroganþii” nu conºtientizeazã modul în care se oferã feedback. Membrii grupului întâmpinã
relaþioneazã cu ceilalþi sau intensitatea dificultãþi în identificarea poziþiei pe care o deþin
impactului propriilor comportamente asupra aceºti indivizi în cadrul grupului ºi în
membrilor grupului. Deoarece aceste identificarea modului de relaþionare cu aceºtia.
comportamente nu sunt corectate, în momentul „Broasca þestoasã” este o persoanã
receptãrii pãrerii grupului despre ei, aceºtia vor misterioasã. Aceste persoane par sã deþinã o
pãrea evazivi, falºi sau inaccesibili. Vor continua carapace protectoare ce-i înconjoarã ºi îi
sã acþioneze ineficient datoritã adoptãrii unei izoleazã etanº de restul membrilor. În cazul în
comunicãri unidirecþionate (de la „arogant” cãtre care sunt criticaþi de cãtre ceilalþi indivizi ºi li se
ceilalþi). De vreme ce aceºti indivizi manifestã reproºeazã lipsa de participare, rãspund „Învãþ
neacceptare în ceea ce priveºte indicaþiile mai bine din ascultare”. Deºi percep
orientative ale grupului, nu reuºesc sã identifice participarea activã ca fiind extrem de
comportamentele ce necesitã schimbare. obositoare, aceasta este recomandabilã, fiind
Secretosul
Secretosul
Secretosul
Secretosul mult mai constructivã decât menþinerea
Secretosul
A patra fereastrã oferitã ca exemplu pasivitãþii. „Carapacea” specificã acestor indivizi
sugereazã o persoanã care participã la previne orice manifestare a vreunei influenþe
activitatea grupului doar prin simpla observare. exterioare ºi, totodatã, previne orice
Indivizii incluºi în acest patern nu deþin foarte exteriorizare a propriilor idei. Persoanele din
multe date legate de propria persoanã, ca de aceastã categorie cheltuiesc efort considerabil
altfel ºi grupul. Aceste persoane sunt membrii pentru menþinerea acestui sistem închis,
datoritã presiunii considerabile exercitate
asupra propriului comportament de cãtre
normele grupului.
Pentru a oferi feedback neameninþãtor,
constructiv, este nevoie de exerciþiu. Trebuie
sã ne dezvoltãm simþul deschiderii faþã de
nevoile celorlalþi ºi trebuie sã fim în mãsurã „sã
privim cu ochii” acestora. Pentru ca feedback-
ul pe care îl oferim sã devinã valoros pentru
ceilalþi, trebuie sã manifestãm acceptare în
relaþionarea cu membrii grupului (clasa,
prietenii) ºi cu noi înºine.
Vrei sã vezi în ce zonã a ferestrei te afli?
Ai un exerciþiu interactiv la paginile :
http://kevan.org/johari
http://kevan.org/nohari
PEISAJ ÎN DERULARE - graficã Irina CHIRIÞÃ
PEISAJ ÎN DERULARE - graficã Irina CHIRIÞÃ
PEISAJ ÎN DERULARE - graficã Irina CHIRIÞÃ
PEISAJ ÎN DERULARE - graficã Irina CHIRIÞÃ
PEISAJ ÎN DERULARE - graficã Irina CHIRIÞÃ
30