Page 27 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 27

FEREASTRA



                                                                                                     Zonã
                                                                                                     Zonã
                                                                                                     Zonã
                                                                liniºtit loc de pe Pãmânt... El cautã în ZonãZonã
                                                                adevãrul, însã nu prin intermediul
                                                                cunoaºterii ci prin credinþã, ceea ce îi face,
                                                                                             arkovski
                                                                atât pe cãlãuza cât ºi pe TT TT Tarkovskiarkovski, din
                                                                                             arkovski
                                                                                             arkovski
                                                                punctul de vedere al viziunii, „agnostici”.
                                                                Andrei T
                                                                Andrei T
                                                                Andrei Tarkovskiarkovski
                                                                Andrei Tarkovski îºi pune în filmele sale
                                                                Andrei Tarkovskiarkovski
                                                                întrebãrile fundamentale ale existenþei
                                                                umane, cu privire la condiþia artistului, la
                                                                necesitatea gãsirii fericirii ºi a unui scop
                                                                în viaþã..
                                                                       Filmul este marcat de numeroase
                                                                simboluri, care uneori par a distrage
                      Obsedantã       este     în   opera       atenþia de la frumuseþea propriu-zisã a
              tarkovskianã ideea analizei sinelui, a           filmului, a imaginilor în sepia, a dialogurilor
              confruntãrii cu propriul eu. Conºtiinþa          nesfârºite, a introspecþiei personajelor.
              personajelor transcende toate celelalte          Frustrantã rãmâne totuºi imposibilitatea de
              elemente, devenind pe parcurs singurã            a surprinde esenþa acestui film, care
              voce credibilã din film. Ea suferã diferite      transcende exprimabilul ºi cuantificabilul,
              mutaþii, în funcþie de trãirile personajelor,    generând prin succesiunea imaginilor o
              alterandu-se ºi metamorfozandu-se                senzaþie de teamã surdã, înrãdãcinatã în
              constant.                                        straturile cele mai adânci ale
                      Cãlãtoria celor trei ºi de fapt a tuturor  subconºtientului. Labirintul, spaimele apei,
                                              Zonã
                                              Zonã
                                              Zonã
              celor care vor sã ajungã în  ZonãZonã  are o     ceþei, zonei interzise, disconfortul ºi
              motivaþie profund umanã ºi anume aceea           ameninþarea nenumitã ºi deci imposibil de
              de a li se îndeplini cea mai lãuntricã ºi        reperat la timp, toate acestea fac
              puternicã dorinþã, aceea care macinã,
              consumã, constrânge, dar de care de cele
              mai multe ori nici mãcar nu suntem
              conºtienþi...
                      Cãlãuza, pe care putem sã o
              identificãm pe alocuri cu însuºi  AndreiAndrei
                                                   Andrei
                                                   Andrei
                                                   Andrei
                arkovski
                arkovski
                arkovski
                arkovski
              T T T T Tarkovski, din punctul de vedere al
              substanþei ºi condiþiei, le aratã drumul cãtre
              Camerã tuturor celor care îl roagã, doar
              pentru a-ºi îndeplini propria dorinþã ºi
              anume aceea de a-i vedea fericiþi pe
              oameni... Regizorul chiar afirmã într-un
              interviu cã ambiþia sa este de a-i face pe      spectatorul sã se simtã un cobai în mâna
              oameni, pe cât posibil, sã trãiascã fericiþi    unor forþe ciudate, cu o imaginaþie maleficã
              (decembrie 1981). De aici a derivat probabil    infinitã. Un univers kafkian, cu un imaginar
              ºi ideea cãutãrii constante a fericirii, care   al mlaºtinii, ceþii, al infinitului labirint ce poate
              se regãseºte în filme tarkovskiene.             fi asimilat alienãrii fiinþei umane în orice regim
                      Personaj cu o existenþã excentricã,     extremist, în orice sistem al terorii difuze,
                                  Zona
                                  Zona
              pentru cãlãuzã,  ZonaZona  este un spaþiu       persistente ºi care pare sã se eternizeze,
                                  Zona
              aproape sacerdotal, a cãrui liniºte îl          aºa cum au prostul obicei sã parã toate –
              copleºeºte pe cel care spune la un moment       ismele malefice.
                           Zonã
                           Zonã
              dat despre ZonãZonã cã este probabil cel mai
                           Zonã
                                                                                                          27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32