Page 27 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 27
FEREASTRA
Zonã
Zonã
Zonã
liniºtit loc de pe Pãmânt... El cautã în ZonãZonã
adevãrul, însã nu prin intermediul
cunoaºterii ci prin credinþã, ceea ce îi face,
arkovski
atât pe cãlãuza cât ºi pe TT TT Tarkovskiarkovski, din
arkovski
arkovski
punctul de vedere al viziunii, „agnostici”.
Andrei T
Andrei T
Andrei Tarkovskiarkovski
Andrei Tarkovski îºi pune în filmele sale
Andrei Tarkovskiarkovski
întrebãrile fundamentale ale existenþei
umane, cu privire la condiþia artistului, la
necesitatea gãsirii fericirii ºi a unui scop
în viaþã..
Filmul este marcat de numeroase
simboluri, care uneori par a distrage
Obsedantã este în opera atenþia de la frumuseþea propriu-zisã a
tarkovskianã ideea analizei sinelui, a filmului, a imaginilor în sepia, a dialogurilor
confruntãrii cu propriul eu. Conºtiinþa nesfârºite, a introspecþiei personajelor.
personajelor transcende toate celelalte Frustrantã rãmâne totuºi imposibilitatea de
elemente, devenind pe parcurs singurã a surprinde esenþa acestui film, care
voce credibilã din film. Ea suferã diferite transcende exprimabilul ºi cuantificabilul,
mutaþii, în funcþie de trãirile personajelor, generând prin succesiunea imaginilor o
alterandu-se ºi metamorfozandu-se senzaþie de teamã surdã, înrãdãcinatã în
constant. straturile cele mai adânci ale
Cãlãtoria celor trei ºi de fapt a tuturor subconºtientului. Labirintul, spaimele apei,
Zonã
Zonã
Zonã
celor care vor sã ajungã în ZonãZonã are o ceþei, zonei interzise, disconfortul ºi
motivaþie profund umanã ºi anume aceea ameninþarea nenumitã ºi deci imposibil de
de a li se îndeplini cea mai lãuntricã ºi reperat la timp, toate acestea fac
puternicã dorinþã, aceea care macinã,
consumã, constrânge, dar de care de cele
mai multe ori nici mãcar nu suntem
conºtienþi...
Cãlãuza, pe care putem sã o
identificãm pe alocuri cu însuºi AndreiAndrei
Andrei
Andrei
Andrei
arkovski
arkovski
arkovski
arkovski
T T T T Tarkovski, din punctul de vedere al
substanþei ºi condiþiei, le aratã drumul cãtre
Camerã tuturor celor care îl roagã, doar
pentru a-ºi îndeplini propria dorinþã ºi
anume aceea de a-i vedea fericiþi pe
oameni... Regizorul chiar afirmã într-un
interviu cã ambiþia sa este de a-i face pe spectatorul sã se simtã un cobai în mâna
oameni, pe cât posibil, sã trãiascã fericiþi unor forþe ciudate, cu o imaginaþie maleficã
(decembrie 1981). De aici a derivat probabil infinitã. Un univers kafkian, cu un imaginar
ºi ideea cãutãrii constante a fericirii, care al mlaºtinii, ceþii, al infinitului labirint ce poate
se regãseºte în filme tarkovskiene. fi asimilat alienãrii fiinþei umane în orice regim
Personaj cu o existenþã excentricã, extremist, în orice sistem al terorii difuze,
Zona
Zona
pentru cãlãuzã, ZonaZona este un spaþiu persistente ºi care pare sã se eternizeze,
Zona
aproape sacerdotal, a cãrui liniºte îl aºa cum au prostul obicei sã parã toate –
copleºeºte pe cel care spune la un moment ismele malefice.
Zonã
Zonã
dat despre ZonãZonã cã este probabil cel mai
Zonã
27